Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Ontworpen in Duitsland, maar geproduceerd in China, is dit model het resultaat van een joint venture sinds 2020, waarbij Daimler (moederbedrijf van Mercedes) en het Chinese Geely (eigenaar van Volvo en voor 10% aandeelhouder in Daimler) elk 50% in handen hebben. De Smart “hashtag one” is qua lengte vrijwel gelijk aan een Peugeot 2008 en heeft een uniek ontwerp, zowel aan de buitenkant als binnenin, met een strak interieur. Jammer genoeg worden bijna alle functies bediend via het 12,8 duim groot infotainmentscherm. Het interieur is ruim en biedt genoeg plaats voor vier tot vijf volwassenen, mede dankzij de verschuifbare achterbank. De kofferruimte is echter minder indrukwekkend.
De basisversie met achterwielaandrijving heeft een achterin geplaatste motor van 272 pk en een keuze uit een 49kWh-batterij (officieel bereik van 310 km) of een 66kWh-batterij (bereik van 420-440 km). De kleinere batterij ondersteunt een eenfasige oplader van 7,4 kW, terwijl de grotere een driefasige 22kW-omvormer heeft. Bij gelijkstroom (DC) is het maximale laadvermogen 130 kW voor de kleine batterij en 150 kW voor de grote. De wegligging is wendbaar en plezierig, en het comfort is behoorlijk. De regeneratie in de rijmodus “one-pedal” is echter lastig te doseren. Voor wie sportiever wil rijden, zijn er versies met twee motoren: 368 pk en zelfs 428 pk voor de Brabus-versie.
Anders dan de oorspronkelijke Smart, is dit model niet baanbrekend. Het is een moderne cross-over die Aziatische en Duitse invloeden combineert, met een origineel en ruim interieur. Toch zal de sterke focus op digitale bediening niet iedereen aanspreken.