Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Hij was ons beloofd voor 2019; uiteindelijk duurde het twee jaar langer voor deze cross-over voet aan wal zette in Europa. De Model Y is gebaseerd op de Model 3, maar biedt daarmee vergeleken meer ruimte achterin en een grotere en makkelijke toegankelijke koffer. Voorin herkennen we de omgeving uit de Model 3: knoppen zijn er haast niet meer, alles verloopt via het centrale scherm van 15 duim, dat hier horizontaal is opgesteld. Elders kreeg de Model Y in navolging van de Model 3 recent een facelift, met een gestroomlijnder koetswerk en upgrades voor het interieur, maar het is niet duidelijk wanneer die Juniper-update naar Europa komt.
Er zijn vier versies leverbaar: de scherp geprijsde basisversie, de Long Range RWD, de Long Range AWD en de Performance. De eerste is een achterwielaandrijver met een batterij van 57,5 kWh (goed voor een WLTP-rijbereik van 455 kilometer), de andere hebben een accu van 75 kWh, waarmee de Long Range RWD een rijbereik van 600 kilometer haalt. Wat betreft de versies met vierwielaandrijving is de Long Range AWD in de praktijk ook al bijzonder snel én haalt hij extra WLTP-kilometers uit de batterij: 533 kilometer, tegenover 514 voor de Performance. Het weggedrag is uitstekend: deze grote cross-over verandert bijzonder levendig van richting, mede dankzij de directe stuurinrichting (die helaas geen greintje feedback biedt). Het comfort betaalt echter het gelag: dat is aan de harde kant, waarbij de optionele 20-duimers ook niet echt helpen.
De Model Y rijdt net zo dynamisch als de Model 3, terwijl hij tegelijk een stuk praktischer en ruimer is. Tel daarbij zijn scherpe aanschafprijs en het Supercharger-netwerk op, en je snapt waarom hij zo populair is.