Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Daar is de kilometerheffing weer…

Geschreven door Jean-François Christiaens op 26-04-2018

Het VBO en Febiac leggen het idee voor een kilometerheffing weer op tafel. Vandaag geldt die al voor vrachtwagens, maar de organisaties willen die ook voor auto’s invoeren, om het wagenpark te ‘vergroenen’ en files te verminderen. Maar er is weerstand…

Sinds 1 april 2016 betalen vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een kilometerbelasting om op bepaalde Belgische wegen te mogen rijden. Die kilometerheffing wordt beheerd door Viapass, dat net zijn jaarlijkse rapport voor 2017 heeft gepubliceerd. Het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) en de Febiac (Belgische automobiel- en fietsfederatie) maken van de gelegenheid gebruik om het idee nog eens op tafel te gooien om deze kilometerbelasting ook op auto’s toe te passen. Febiac pleit voor een ‘intelligente’ variabele belasting die rekening houdt met het moment en de plaats waar de auto wordt gebruikt. Op die manier hoopt de organisatie de verkeersdoorstroming te verbeteren tijdens piekuren maar ook het wagenpark te ‘vergroenen’. Febiac benadrukt echter wel dat deze belasting zou moeten worden gecompenseerd door het opheffen van de Belasting op Inverkeerstelling en van de Verkeersbelasting. Reacties uit politieke hoek bleven niet lang uit. Op de Franstalige zender La Première verkondigde Dimitri Fourny, CDH-fractieleider in het Waals Parlement, dat dit een “dubbele afstraffing” zou zijn voor automobilisten, aangezien zij al per kilometer worden belast via de brandstofaccijnzen. Voor Vlaanderen kwam er een officiële reactie van minister Ben Weyts (N-VA). Voor de lente van 2019 wordt er voor het Vlaams Gewest niets beslist. Tegen dan verwacht de minister een rapport van een studie over het ontwerp. Het beloven woelige debatten te worden…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten