Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe koop je een oldtimer in het buitenland?

Kijk gerust over de landsgrenzen tijdens je zoektocht naar de oldtimer van je dromen. Want wie goed geïnformeerd te werk gaat, kan een interessante slag slaan. AutoGids Classics beantwoordt de 10 meest gestelde vragen.

Je bent al jaren op zoek naar de oldtimer van je dromen en hebt hem nog steeds niet gevonden. De ene is te duur, de andere een wrak dat in geen verhouding staat tot de aantrekkelijke beschrijving van de verkoper. De derde dan? Die wijkt te sterk af van het origineel. Zut... Maar wat als je ook eens over onze landsgrenzen heen kijkt? Een voor de hand liggende oplossing, die echter gevaarlijk kan zijn voor je portefeuille. Soms is het ook complexer dan verwacht, omdat het tijd en geduld kan vraag. Maar wie goed geïnformeerd en methodisch te werk gaat, en een zeker risico aanvaardt, kan zijn wens soms zien uitkomen.

ONTDEK AutoGids Classics #2 (12 oktober 2022)

1. Waarom zou je de grens oversteken? En wat zoek je waar?

Wij zetten een aantal (goede) redenen op een rijtje. Ten eerste, het model van je dromen is gewoon onvindbaar in België. Ten tweede, de weinige exemplaren die je in ons land wél vindt zijn wrakken, wat de verkoper er echter niet van weerhoudt hem aan te prijzen als een ware parel en aan te bieden tegen een woekerprijs. Of verder: je wil een gebruiksklaar exemplaar en bent niet bereid al je weekends op te offeren om hem te restaureren (of herop te bouwen) of je beschikt sowieso niet over de nodige vaardigheden om dat te doen. De precieze reden doet weinig ter zake. In jouw ogen lijdt het geen twijfel: je droomauto bestaat, hij is alleen niet in ons land ingeschreven. En dat klopt ook: een naar la dolce vita geurende Alfa is gemakkelijker te vinden in Italië dan in Groot-Brittannië, een legendarische R8 Gordini tik je sneller op de kop in Frankrijk dan in de VS, en een majestueuze 100% originele Mercedes 280 SE 3.5 Coupé vind je vlotter in Duitsland dan in Polen.

Toch is dat maar de halve waarheid, want hoewel het Franse wagenpark hoofdzakelijk uit Franse auto's bestaat, mag je niet uitsluiten dat je in Frankrijk de Italiaanse of Duitse auto van je dromen vindt. Een kleine opmerking in dat verband: de hierboven beschreven R8 Gordini zal je inderdaad gemakkelijker in Frankrijk vinden dan diep in Spanje maar dat betekent niet noodzakelijk dat de verkoopprijs interessanter is. Vaak geldt zelfs het tegendeel: aangezien de inwoners van een land dikwijls trots zijn op hun nationale producten, zullen ze er onvermijdelijk meer gegeerd - en dus duurder -  zijn.

Het is dus verstandig om je onderzoek uit te breiden en je niet te beperken tot het land dat jouw droomwagen heeft voortgebracht.

Het is dus verstandig om je onderzoek uit te breiden en je niet te beperken tot het land dat jouw droomwagen heeft voortgebracht. Nog een belangrijke opmerking, die verband houdt met de gewoonten en gebruiken van de landen, maar ook met hun verhouding tot de auto: het is geen geheim dat Britten en Amerikanen over het algemeen dol zijn op auto’s in al hun vormen ... maar er evenmin voor terugdeinzen om ze naar eigen goeddunken efficiënter te maken, te moderniseren door mechanische onderdelen te vervangen, of zelfs te ‘personaliseren’. In Duitsland leeft meer respect voor het origineel en zijn er heel wat perfectionistische liefhebbers die geen compromissen sluiten over uitmuntendheid, koste wat het kost. Een bezoek aan een Duitse oldtimershow volstaat om te beseffen wat de term ‘kwaliteit’ voor hen betekent.

Frankrijk is in dat opzicht een heel andere markt, met andere opvattingen over oldtimers. Eigenaars hebben er vaak minder oog voor detail: ze verkiezen een auto ‘in originele staat’ (‘dans son jus’) doorgaans boven een onberispelijke overgerestaureerde auto. Meestal zijn ze niet geneigd er een fortuin aan uit te geven. Italianen hebben auto’s in het bloed. Het land is niet voor niets de thuisbasis van Ferrari, Lamborghini, Maserati en andere topmerken, alsook, op een lager niveau, van Alfa Romeo en Lancia. Al deze merken hebben gemeen dat ze een hoog aanzien genieten, een speculatieve tendens vertonen, maar complex en vrij duur in onderhoud zijn, om niet te zeggen delicaat om in hun huidige staat te behouden. De voormalige Oostbloklanden, zoals Polen en de Tsjechische Republiek, zijn de Eldorado's van de restauratiesector. Je kunt er terecht om je juweeltje een doorgedreven opknapbeurt te geven, maar kunt ze beter vermijden als je een 100% origineel en bij voorkeur eerstehandsexemplaar wilt vinden. Tenzij je natuurlijk droomt van een Fiat Polski, Wartburg, Tatra of Volga ...

Hoe een oldtimer kopen in...

2. In het buitenland zoeken, hoe doe je dat?

 Op de ouderwetse manier, via tijdschriften, kranten en andere advertentiebladen. En natuurlijk via het internet en alle instrumenten die tot je dienst staan, van Autoscout over La Centrale tot Automobile.it, Autotrader.co.uk, Cargurus.com, Mobile.de en Motorseller.pl, om er maar enkele te noemen. Sommige veilingsites, zoals eBay, zijn erg gebruiksvriendelijk, terwijl andere, zoals Hemmings of Autohunter, complexer zijn in gebruik. Bovendien kun je op eBay in sommige gevallen je bod intrekken, maar dat is niet mogelijk op de twee andere sites, waar elke bieding vast en definitief is en waar automatisch kosten in rekening worden gebracht op je bankkaart als waarborg in geval je de veiling wint, zelfs als je erin slaagt de verkoop te laten annuleren door de verkoper. Wees dus voorzichtig voordat je als een bezetene gaat klikken.

Schakel iemand in die de taal van het land waar je je droomwagen zoekt, vloeiend beheerst en die volledig op de hoogte is van de regels en wetten van het land in kwestie. 

Daarnaast kan er sprake zijn van een taalbarrière. In de meeste gevallen kunnen vragen in het Engels worden gesteld en tot een onderhandeling leiden, maar dat is niet altijd het geval. Daarom de volgende tip: schakel iemand in die de taal van het land waar je je droomwagen zoekt, vloeiend beheerst en, beter nog, die volledig op de hoogte is van de regels en wetten van het land in kwestie. 

3. Welke vragen moet je jezelf stellen alvorens je gaat zoeken?

Voordat je helemaal enthousiast wordt over die zeldzame Holden die je net in Brisbane hebt gevonden, denk je best even na over het verdere verloop en de uiteindelijke kosten van de transactie. Bekijk op voorhand hoe je je project tot een goed einde kunt brengen, waar je de nodige fondsen gaat halen, of je genoeg vrije tijd hebt om de reis te organiseren om je ontdekking in levenden lijve te zien en uiteindelijk mee naar hier te brengen, of om alle parameters van de repatriëring te regelen (verzekering, transporteur, douane, enz.).

Niets is onoverkomelijk, maar je doet er goed aan de procedure niet licht op te vatten, anders krijg je er later spijt van.

Niets is onoverkomelijk, maar je doet er goed aan de procedure niet licht op te vatten, anders krijg je er later spijt van. Als je je niet in staat voelt om alles te realiseren, doe dan een beroep op stromannen die in dit soort transacties gespecialiseerd zijn. Dat kost je in het begin iets meer, maar aan het einde veel minder.

4. Welke vragen stel je aan de verkoper?

 Onderstaande lijst van vijftien vragen is zeker niet volledig, maar ze vormt een goede basis om een vrij nauwkeurig beeld te vormen van het voertuig dat je wilt kopen en van de persoonlijkheid van de verkoper. Als die laatste er te lang over doet om contact met je op te nemen, als zijn antwoorden onduidelijk of niet overtuigend zijn, of als je je om welke reden dan ook onbehaaglijk voelt bij de transactie, zie dan af van je aankoop. Een oldtimer kopen is een plezier en moet dat ook blijven. Aan riskante avonturen kun je je beter niet wagen.

Bedenk altijd dat de schoonheid die je begeert niet uniek is.

Bedenk altijd dat de schoonheid die je begeert niet uniek is. Er is ongetwijfeld nog een ander exemplaar dat elders op je wacht. Een kleine tip: stel geen vragen over de kilometerstand van een auto met een lange staat van dienst, die in de afgelopen decennia verschillende eigenaars heeft gehad. Bij wagens ouder dan dertig jaar is het onwaarschijnlijk dat de laatste gebruiker deze vraag met zekerheid en eerlijkheid kan beantwoorden. En uiteindelijk is dit alles van weinig belang - of althans van relatief belang – omdat het moeilijk te verifiëren valt. Je kunt beter nuttige vragen stellen die informatie opleveren, zoals:

Onze checklist

  • 1. Kan je me vertellen of deze wagen ooit een ongeluk heeft gehad? Heeft hij ooit waterschade opgelopen, bijvoorbeeld door een overstroming?
  • 2. Laten we tot de kern van de zaak komen: roest. Kan je me de staat van de bodem, het onderstel en het koetswerk zo nauwkeurig mogelijk beschrijven? Als er roest is, is het dan diepgaand (perforatie) of slechts oppervlakkig? Zijn er herstellingen uitgevoerd?
  • 3. Zitten er deuken, krassen of andere beschadigingen in het koetswerk? En hoe zit het met de glasoppervlakken, inclusief de voorruit? Zijn er problemen met het zonnedak (als de auto er een heeft) of de softtop (als het een cabriolet is)? Is het (hij) waterdicht?
  • 4. Over naar het interieur. Zijn er geen gaten in of andere schade aan de stoelen? Geldt dat ook voor het dashboard en de console? Geen schade aan de deuren? Werken alle instrumenten? Geldt hetzelfde voor de accessoires, zoals ruitenwissers en elektrische ruiten?
  • 5. Is het voertuig gebruikt door rokers? Geen geuren of andere sporen?
  • 6. Laten we eens onder de motorkap kijken. Zijn de motor, versnellingsbak, koppeling (bij een handgeschakelde versnellingsbak), remmen, stuurinrichting en ophanging in perfecte staat of zijn er punten die aandacht vereisen? Geen olie- of vloeistoflekken te melden?
  • 7. Kan je me enkele recente onderhoudsfacturen laten zien? Of recent vervangen onderdelen (enkel van de laatste jaren)?
  • 8. Is alles aan deze auto origineel?
  • 9. Is deze auto inschreven en is er recent mee gereden? Is hij door de douane ingeklaard (bv. een niet-EU-voertuig dat zich reeds op Europees grondgebied bevindt, zoals een Amerikaanse auto die in Duitsland is aangetroffen)?
  • 10. Is hij vrij van rechten? Geen onderpand, geen uitstaande kredieten? Heb je alle papieren van deze auto?
  • 11. Wat zijn volgens jou de slechte punten, verbeterpunten en noodzakelijke aanpassingen aan deze auto? Ben je bereid deze werken uit te voeren?
  • 12. Zijn er extra kosten (verkoopcommissie, honoraria, enz.) of is alles inbegrepen in de vraagprijs?
  • 13. Kan je mij toevallig vertellen hoeveel eigenaars deze auto voordien heeft gekend (meer om de vragenlijst een adempauze te geven dan iets anders)?
  • 14. Hoe wil je betaald worden? En hoe wil je verder tewerk gaan?
  • 15. Als we tot een akkoord komen en ik betaald heb, kan je de auto dan op een veilige, droge plaats stallen terwijl ik de repatriëring organiseer? Hoeveel zou je me voor deze dienst aanrekenen (uitgaande van een voertuig dat in een ver land, zoals de VS, wordt gekocht)?

5. Hoe gaat het daarna verder?

Als je tevreden bent met de antwoorden die je krijgt, doe je er goed aan het voertuig te bezoeken. Dat is de beste en meest betrouwbare manier om meer te weten te komen over de staat van de wagen. Het is een groot voordeel als je je kunt laten begeleiden door iemand met kennis van zaken, die een grondig onderzoek kan uitvoeren en je vervolgens een onpartijdig advies geeft. De sluitende oplossing is natuurlijk om een deskundige van het model mee te nemen, die vertrouwd is met alle bijzonderheden en gebreken ervan.

Een ander idee is om je tot een club te wenden, waar je een schat aan informatie en tips kan opdoen die je helpen de juiste beslissing te nemen. Bij een aankoop op afstand of een waarbij je niet ter plekke kan gaan alvorens de koop te sluiten, is het verstandig om een onafhankelijke bron in te schakelen. Zij zullen een bekwaam persoon ter plaatse sturen om de wagen in detail te onderzoeken en je een volledig en gedetailleerd rapport over de toestand van de wagen te bezorgen.

6. Met welke belastingen moet ik rekening houden?

 Als het voertuig Europees is en in een van de 27 lidstaten is ingeschreven, wordt er geen belasting geïnd. Komt het voertuig echter van buiten de Europese Unie, dan betaal je 10% douaneheffing, berekend op de waarde van het voertuig (in principe het bedrag dat op de factuur staat), evenals alle kosten tot aan de EU-grens (transport en andere), plus 21% btw, berekend op de douanewaarde. Daar moet je nog de invoerrechten (de 10% hierboven) en alle vervoerskosten bij tellen. In het totaal moet je rekening houden met een meerkost van 33 tot 35% van de totale kosten van de auto en het transport. Opgelet: een voertuig uit Zwitserland of Groot-Brittannië (dankjewel, Brexit) valt buiten de Europese Unie en brengt dezelfde mille-feuille van belastingen mee.

7. Hoeveel bedragen de transport- en/of reiskosten?

Omdat een inschatting van de totale kostprijs cruciaal is om tot een besluit te komen, mag je ook niet vergeten om de aankoopprijs van het voertuig en de diverse taksen te vermeerderen met je reiskosten om het voertuig te bezichtigen (brandstof, tol, hotel, eten en drinken, enz.), evenals de kosten voor het transport. Onderschat deze twee belangrijke posten niet: de factuur kan heel snel oplopen. Een verleidelijk ‘koopje’ kan zo op een financiële aderlating uitdraaien.

8. Hoe betaal ik het best?

Uiteraard niet in contanten! De beste oplossing is nog steeds een bankoverschrijving. Daarnaast kun je opteren voor Visa, Mastercard of een andere betaalkaart, of Paypal. Je kunt het verschuldigde bedrag beter in de plaatselijke valuta betalen dan in euro, aangezien dit gunstiger is. Houd in alle gevallen rekening met de wisselkoers en de bankkosten, die de aankoopprijs aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Zo zou je Amerikaanse droomwagen van 30.000 dollar je 25.000 euro hebben gekost toen de euro 1,2 dollar waard was, terwijl hij je 30.000 euro zal kosten als een euro een greenback waard is. Kortom, een verschil van 5.000 euro: niet min!

9. Hoe bereken ik de totale prijs?

In het geval van een voertuig gekocht in Frankrijk, Italië of Duitsland, zal de totale prijs de verkoopprijs plus je reis- en transportkosten zijn. Als de auto bijvoorbeeld in Polen wordt gekocht, is de berekening dezelfde, op één ding na: de wisselkosten, omdat het voertuig normaliter in de plaatselijke valuta (in dit geval zloty) wordt verhandeld. Houd er rekening mee dat je afhankelijk bent van het verschil in wisselkoers, dat gunstig of ongunstig kan zijn, tussen het tijdstip waarop je naar je droomauto kijkt en het tijdstip waarop je de koop sluit. Als je in de VS, Zwitserland of het VK koopt, mag je niet vergeten de verschillende belastingen bij de rekening op te tellen.

10. Wat moet ik nog meer voorzien?

Hoe verleidelijk de deal ook is, maak je geen illusies: bij een wagen van dertig jaar of ouder, die veel kilometers heeft afgelegd, zal je altijd dingen moeten herstellen of vervangen, hoe goed hij ook is onderhouden en gecontroleerd. Ook belangrijk om te weten is dat een voertuig dat lange tijd heeft stilgestaan (zoals ‘barn finds’ en begeerlijke modellen die nu trendy zijn) ook niet vrij van problemen zal zijn. Die akkefietjes zullen wellicht anders zijn dan bij frequent gebruikte voertuigen, maar dat ze er zijn is een zekerheid.

Houd steeds een budget achter de hand voor de eerste kosten, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Kortom, als je een oldtimer wilt kopen, geef je best niet al je spaargeld uit. Houd steeds een budget achter de hand voor de eerste kosten, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. We denken dan onder meer aan het verversen van de olie en het vervangen van de filters, een uitgebreid onderhoud voor de andere onderdelen (riemen en accessoires), de aankoop en plaatsing van een nieuwe batterij, banden en zeker ruitenwisserbladen. Al deze tips gelden voor om het even welke oldtimer, maar in het bijzonder voor wagens uit verre oorden en van onbekende oorsprong.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten