Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe koop je een klassieke auto in Frankrijk? (3/6)

Een oldtimer kopen in Frankrijk is niet bepaald kinderspel voor liefhebbers die niet vertrouwd zijn met de Franse savoir-faire. Zo koop je een klassieke auto in Frankrijk.

 Specifieke kenmerken

Frankrijk (en de Fransen) werkt (werken) vaak als een schakelaar, d.w.z. met twee standen: open of dicht, aan of uit. Daarmee bedoelen we dat er weinig ruimte is voor compromissen. In oldtimerkringen impliceert dit dat je er enerzijds auto's in perfecte staat kunt vinden, maar dat je er anderzijds net zo goed over wrakken struikelt. Het is een beetje zoals Victor Hugo’s ‘La Cour des Miracles’. Met geduld en veel onderhandelingstalent, heb je misschien het geluk een witte raaf te vinden die voor een appel en een ei wordt verkocht.

Brand je daarentegen van ongeduld, dan is de kans groot dat je naar huis gaat met een kreupele eend tegen de prijs van foie gras. De Franse prijzen liggen doorgaans hoog, behalve voor wagens die minder in trek zijn bij onze zuiderburen en waarvoor de vraag laag ligt. Voor een R8 Gordini zal je in Frankrijk je hele spaarboek mogen leeghalen, terwijl je voor een vergelijkbare Opel Kadett GTE uitstekende deals kunt treffen, met prijzen ruimschoots onder die in Duitsland.

Formaliteiten

  • Documenten die je aan de koper moet vragen: het inschrijvingsbewijs (‘Carte Grise’) en een factuur met de volledige contactgegevens, de aankoopprijs en het VIN-nummer. Opgelet: het gelijkvormigheidsattest of COC (indien beschikbaar) is niet in het bezit van de verkoper (het blijft bij de prefectuur) en je zult dus contact moeten opnemen met de Belgische importeur of op het internet moeten zoeken om er een te pakken te krijgen (tussen 150 en 300 euro).
  • Transport: met een vrachtwagen of aanhangwagen. Een andere mogelijkheid is zelf met transitplaten.
  • Belastingen: geen, als het voertuig in Frankrijk is ingeschreven.
  • Munteenheid: euro.
  • Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Frans.

En verder?

Belgen hebben het voordeel dat ze veelal de taal machtig zijn. Anderzijds moet je opletten voor verschillen in cultuur en mentaliteit: de selectiecriteria verschillen aan weerszijden van de grens, en hetzelfde geldt voor het woordgebruik en de betekenis van woorden. Een voertuig dat in Frankrijk als ‘onberispelijk’ wordt omschreven, zou in België eerder de stempel ‘goed’ of zelfs ‘redelijk’ krijgen. Franse kopers zijn ook erg gevoelig voor criteria als ‘matching numbers’ (vergeet niet dat het vroeger gebruikelijk was een kapotte motor te vervangen door een andere), het onderhoudsboekje (welke eigenaar van een Opel Rekord gaf daar in de jaren 60 om?) of het feit dat de auto nieuw werd verkocht in Frankrijk. Het zijn drie factoren die niet noodzakelijk essentieel zijn als je in België koopt, waar mensen liever de echte kwaliteit van het product beoordelen.

Wat ga je daar zoeken?

Voornamelijk wagens van de nationale merken of erg zeldzame voertuigen uit een collectie. De mooie Citroëns zijn praktisch onaantastbaar en erg in trek bij Duitsers en Nederlanders. De prijzen van de beste GTI's en Berlinettes van Alpine rijzen de pan uit, als we mogen voortgaan op de prijzen die voor de mooiste exemplaren worden gevraagd.`

Meer weten?

Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten