Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe koop je een klassieke auto in het Verenigd Koninkrijk? (5/6)

Als er een land is waar de auto koning is, dan is het wel Groot-Brittannië. Bovendien zijn ze in Engeland zeer gehecht aan hun verleden en beschouwen ze de oldtimer als een integraal onderdeel van hun erfgoed. Zo koop je een klassieke auto in het Verenigd Koninkrijk.

Specifieke kenmerken

Vandaag de dag zijn er niet veel ‘echte’ Britse merken meer over. Terwijl AC, Aston Martin, Gordon Murray, McLaren en Morgan tot de zeldzame overlevers behoren (maar in volume weinig voorstellen), maken Bentley, Mini en Rolls-Royce tegenwoordig deel uit van Europese groepen (VW voor de eerste, BMW voor de twee andere) terwijl Jaguar en Land Rover voor de kleuren van het Indische Tata rijden. Lotus is dan weer eigendom van het Chinese Geely.

Maar ondanks deze vergane industriële glorie mogen we niet vergeten dat Groot-Brittannië in een nog niet zo ver verleden kon schermen met een rijke catalogus van modellen met sterke persoonlijkheden... en ernstige tekortkomingen. Medeverantwoordelijk daarvoor was Lucas, een fabrikant van elektrische onderdelen die niet zonder reden de bijnaam ‘Prince of Darkness’ droeg. Lucas heeft in grote mate bijgedragen tot de slechte betrouwbaarheidsreputatie van Britse wagens. Maar in de marge van de massaproductie is Groot-Brittannië een ongeëvenaarde broedplaats voor kleine fabrikanten en ambachtslieden die buiten het land weinig bekendheid genieten maar vaak een uitzonderlijke specialisatie bezitten.

Formaliteiten

  • Documenten die je aan de koper moet vragen: het complete én originele Vehicle Registration Certificate (alias V5C), de Export Declaration SAD/SEC, het gelijkvormigheidsattest of COC (indien beschikbaar), alsook een factuur met de volledige contactgegevens, de aankoopprijs en het VIN-nummer.
  • Transport: met een vrachtwagen of aanhangwagen.
  • Belastingen: ja, douane + btw.
  • Munteenheid: pond sterling.
  • Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Engels.

En verder?

We moeten er wellicht niet aan herinneren dat auto’s in Groot-Brittannië hun stuur aan de rechterkant dragen. Daardoor verliezen ze bij doorverkoop op het Europese vasteland heel wat van hun waarde. Dat geldt des te meer voor exemplaren die beschadigd zijn, tot groot genoegen van de handelaren die in dit hoekje van de markt gespecialiseerd zijn.

Sommige bestuurders vinden dat rechtse stuurwiel knap lastig (vooral bij het inhalen). Het is dan ook verleidelijk om de indeling van het bestuurderscompartiment te laten wijzigen door het stuur, de pedalen en de instrumenten van rechts naar links te laten verplaatsen. Hoewel dat bij sommige modellen met een symmetrisch dashboard gemakkelijk te realiseren is, vergt deze ingreep bij andere modellen verregaande (en dure) aanpassingen. Vergeet ook niet de lichtblokken te vervangen door hun equivalenten voor linksgestuurde modellen omwille van mogelijke verblinding van tegenliggers.

Wat ga je daar zoeken?

Aan keuze geen gebrek en je kunt jezelf bovendien trakteren op enkele plaatselijke rariteiten of zelfs auto’s van merken die intussen verdwenen zijn (Austin Healey, Riley, Wolseley, enz.). Ook replica's met de meest uiteenlopende motoren en vaak erg onwaarschijnlijke modellen, ogen verleidelijk, maar ze inschrijven is een (bijna) onmogelijke taak.

Meer weten?

Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten