Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe koop je een klassieke auto in Italië? (6/6)

In de ogen van elke Italiaan schitteren de logo’s van Ferrari, Maserati en Lamborghini als diamanten. Maar ook voor populairdere producten en hun afgeleiden vervaardigd door de grote namen uit de koetswerksector ben je hier aan het juist adres. Zo koop je een klassieke auto in Italië.

Specifieke kenmerken

Italiaanse oldtimers torsen doorgaans geen al te beste reputatie op het gebied van bouwkwaliteit. Ze worden bekritiseerd omwille van hun gebrekkige toebehoren, onbetrouwbare elektrische circuits en vooral hun neiging om sneller te roesten dan oud ijzer (door staal van slechte kwaliteit en onvoldoende behandeling tegen corrosie). De motoren en versnellingsbakken zijn dan weer een stuk robuuster... op voorwaarde weliswaar dat ze regelmatig worden onderhouden. Omdat roest zo’n kanker is, kan het verstandig zijn je oldtimer in het zuiden van Italië te zoeken.

Een ander probleem is de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen, in het bijzonder fittingen. In tegenstelling tot Amerikanen, Britten en Duitsers, lopen Italianen, net als Fransen, op dit gebied achter en kunnen ze niet aan de groeiende behoefte voldoen. Gelukkig is er nog het internet om je te helpen bij je zoektocht naar dat ontbrekende stukje.

Een andere mogelijkheid is om een merkclub te benaderen. Tot slot wijzen we erop dat verkopers niet geneigd zijn je het originele libretto te geven, omdat dit voor hen een marktwaarde heeft. Toch is dit essentieel om het voertuig in België in te schrijven. Dring er dus op aan om het in handen te krijgen.

Formaliteiten

  •  Documenten die je aan de koper moet vragen: het originele ‘libretto’ (geen kopie dus), het gelijkvormigheidsattest of COC (indien beschikbaar), alsook een factuur met de volledige contactgegevens, de aankoopprijs en het VIN-nummer.
  • Transport: met een vrachtwagen of aanhangwagen.
  • Belastingen: geen, als het voertuig in Italië is ingeschreven.
  • Munteenheid: euro.
  • Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Italiaans, Engels en (in het noordoosten van het land) Duits.

En verder?

Italië is mooi, het eten is er heerlijk, maar het is een heel eindje rijden: de afstand is een hindernis. Een ander klein probleem is de taalbarrière, die weliswaar minder moeilijk te overwinnen is dan bij pakweg Pools, maar toch niet over het hoofd mag worden gezien. Nog zo’n valkuil is de idyllische context. Er is niets zo schattig als een Fiat 500 of zo verleidelijk als een Lancia spider in een typisch Italiaanse dorpsbeeld dat doet denken aan de film ‘Il Sorpasso’. Laat je echter niet van de wijs brengen en onderwerp de auto aan een grondig onderzoek. Let vooral op de algemene staat van het koetswerk en ga na of de structuur niet te ruw in elkaar is gezet.

Wat ga je daar zoeken?

De Italiaanse productie is rijk aan aantrekkelijke modellen, of het nu gaat om populaire modellen uit de Fiat-catalogus, sportwagens van Alfa Romeo, prestigieuze modellen van Lancia of natuurlijk de (voor de doorsnee burger onbetaalbare) Ferrari's, Maserati's, Lamborghini's en ‘tutti quanti’. Ook niet te verwaarlozen: de modellen waarvan slechts kleine reeksen (of een enkel exemplaar) werden gebouwd door getalenteerde koetswerkbouwers zoals Fissore, Ghia, Maggiora, Michelotti, Touring, Vignale, Zagato en vele andere.

Meer weten?

Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten