Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Bentley test biobrandstof in de racerij

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-07-2021

Bentley heeft biobrandstof getest in de Pikes Peak-heuvelklim als onderdeel van zijn plan om koolstofneutraal te worden tegen 2030, wanneer de productiemodellen van het merk volledig elektrisch worden.

Hoewel Bentley zijn eerste elektrische model in 2025 op de markt brengt, alvorens verbrandingsmotoren definitief op te geven tegen 2030, is de Britse constructeur erop gebrand om zijn toekomstige hybride modellen zo "schoon" mogelijk te maken. Een van de manieren om dit te doen is het gebruik van biobrandstoffen die minder CO2 uitstoten. Een oplossing die nu is getest in de racerij met de Bentley Continental GT3 Pikes Peak.

85% minder CO2

Als onderdeel van zijn deelname aan de iconische Pikes Peak International Hill Climb in Colorado, ontwikkelde Bentley een speciale versie van de Continental GT3, de racewagen die onder meer te zien was op het podium van de 24 uur van Spa. Naast de drastisch gewijzigde aerodynamica die typisch is voor dit evenement, werd de Bentley-raceauto aangedreven door een twinturbo 4.0 V8 met een vermogen van 1.000 pk op 98RON Renewable, een biobrandstof die specifiek voor racewedstrijden is ontwikkeld. Een koolstofarme brandstof met een hoog octaangehalte die naar verluidt 85% minder broeikasgassen produceert dan de benzine die iedereen aan de pomp kan kopen.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak 2021

Bentley koolstofneutraal tegen 2030

Dit engagement in de racerij is de eerste stap in Bentley's Beyond100-strategie. Dankzij dit duurzaamheidsprogramma zal Bentley tegen 2023 hybride varianten in elk model van zijn gamma aanbieden, een eerste volledig elektrisch model tegen 2025 en een volledig elektrisch gamma tegen 2030. Het gebruik van biobrandstof voor de thermische motoren van niet-geëlektrificeerde of hybride modellen zou de koolstofvoetafdruk van de Britse fabrikant nog verder verkleinen.

5 keer zo duur

De grootste valkuil van biobrandstoffen is hun prijs. De brandstof die door de Bentley Continental GT3 Pikes Peak wordt gebruikt, is weliswaar veel minder duur dan synthetische brandstoffen of e-brandstoffen op basis van waterstof en gesynthetiseerde methanol, maar zou toch nog 5 keer duurder zijn dan gewone benzine. 

Een grote hinderpaal voor een grootschalige commercialisering, maar misschien wel nog haalbaar voor Bentley-eigenaars, aldus het merk. Synthetische brandstoffen, zoals die door Porsche worden ontwikkeld, zouden zelfs tot 100 keer duurder zijn dan gewone benzine.

Globale aanpak

Bovendien vindt Bentley het essentieel dat klanten zo lang mogelijk in hun auto blijven rijden, aangezien "meer dan 80 procent van alle Bentleys die ooit zijn gemaakt nog steeds rijden. Het idee is dus dat onze eigenaars die brandstof rechtstreeks in hun eigen auto's kunnen stoppen en ze naadloos kunnen gebruiken zoals voorheen."

Daarnaast zou biobrandstof in de levenscyclusanalyse van een wagen (LCA), waarbij de milieueffecten van een product in alle stadia worden geëvalueerd, van de winning van grondstoffen tot het gebruik, een veel voordeligere oplossing zijn dan elektrische energie of brandstoffen zoals waterstof.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten