Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Diesel toch niet zo’n gunstige CO2-balans?

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-09-2017

De ngo Transport & Environment heeft berekend dat dieselwagens meer CO2 uitstoten dan benzines als je ook rekening houdt met de productie en de raffinage ervan.

Omdat een dieselwagen doorgaans zuiniger is, stoot hij minder CO2 uit aan de uitlaat. Daarom lijkt het alsof de ecologische voetafdruk van een diesel interessanter is dan die van een benzinewagen. “Mis!” roept ngo Transport & Environment. De organisatie – die destijds de Dieselgate-affaire aan het licht bracht en dus weinig liefde voelt voor deze motorisering – heeft berekend dat bijvoorbeeld een Golf VII diesel met 150 pk liefst 3,65 ton CO2 meer uitstoot dan zijn evenknie op benzine.

Hoezo?

De studie houdt uiteraard rekening met het verbruik, wat de benzineversie benadeelt. Maar diesel scoort veel slechter in alle andere momenten van zijn levenscyclus. De zwaardere en meer complexe motor vraagt meer materiaal om te worden gemaakt. Hetzelfde geldt voor de raffinage van dieselolie, die meer energie vergt dan die van benzine. Biodiesel (5 procent van de totale hoeveelheid brandstof in de tank) stoot volgens de ngo bovendien meer CO2 uit dan het bio-ethanol dat met onze benzine wordt gemengd. En tot slot maalt een dieselrijder doorgaans meer kilometers. Zo komt de ngo op een totale CO2-uitstoot van 42,65 ton voor een Golf VII TDI met 182.000 kilometer op de teller en 39 ton voor een Golf VIII benzine na 175.000 kilometer. Als de kilometerstand van de benzinewagen wordt opgetrokken naar 182.000 kilometer, dan komt hij op 40,56 ton. Transport & Environment is ook verrast van de meerprijs van een dieselwagen in vergelijking met een hybride auto die 20 tot 25 procent minder CO2 uitstoot. Opgelet: deze cijfers houden geen rekening met het vervoer van de brandstoffen en met hun import, wat toch niet te verwaarlozen elementen zijn. Al zullen ook die in Europa niet bepaald gunstig uitpakken voor dieselolie…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten