Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Einde verbrandingsmotoren in 2035: Europa versoepelt de regels

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-06-2022

De Europese Commissie heeft het verbod op de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met benzine- of dieselmotor vanaf 2035 bevestigd. Ze heeft echter een aantal beperkingen versoepeld en de deur opengezet voor e-fuels.

De Europese autoriteiten hebben bevestigd dat de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een benzine- of dieselmotor vanaf 2035 verboden zal worden, maar hebben onder druk van verschillende lidstaten, waaronder Duitsland en Italië, enkele wijzigingen in de oorspronkelijke tekst toegegeven. Zo zal het mogelijk zijn andere alternatieven voor elektrische auto's met een batterij aan te bieden dan modellen met een brandstofcel op waterstof. Daarnaast zullen prestigemerken extra tijd krijgen om aan de nieuwe regels te voldoen.

E-fuels toegestaan

Duitsland en Italië hebben hun zaak dus, althans gedeeltelijk, gewonnen en een akkoord bereikt van de 27 leden van de Europese Unie over de toelating van alternatieve oplossingen voor volledige elektrificatie. Zo zullen synthetische brandstoffen – of e-brandstoffen – worden toegestaan, evenals plug-in hybrides, zolang zij voldoen aan de doelstellingen om broeikasgassen te elimineren... door gebruik te maken van e-brandstoffen of "groene" waterstof om de verbrandingsmotor aan te drijven. Goed nieuws voor onder meer Porsche en enkele Japanse constructeurs.

Uitzonderingen

Naast de versoepeling van de algemene regels hebben de Europese milieuministers ook een tweede, meer elitaire uitzondering toegekend. Constructeurs die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, worden nog eens vijf jaar vrijgesteld van de algemene CO2-emissievoorschriften, tot eind 2035. Dat betekent dat deze merken – Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini en andere prestigemerken, of ambachtelijke constructeurs zoals Koenigsegg of Pagani – nog tot eind 2035 zullen kunnen genieten van de uitzondering om niet aan de CO2-doelstellingen te hoeven voldoen die zij oorspronakelijk tot eind 2029 hadden gekregen.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten