Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Ecologie / Uitstoot van nieuwe Europese auto’s stijgt voor derde jaar op rij

Volgens cijfers van het Europees Milieu Agentschap (EEA) is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens voor het derde jaar op rij gestegen in 2019. Het agentschap noemt de populariteit van SUV’s en de trage groei van EV’s als redenen.

Overzicht :

Vorig jaar zijn er 1,54 miljoen nieuwe wagens geregistreerd in Europa (EU + IJsland, Noorwegen en het VK) met een gemiddelde CO2-uitstoot van 122,4 g/km. Dat is 1,6 gram meer dan in 2018 en 4,4 gram meer dan in 2017, terwijl de gemiddelde uitstoot net daalde van 2010 tot 2016. Het is ook slecht nieuws voor de constructeurs, die tegen 2021 een quotum van 95 g/km moeten halen. Volgens het EEA komt dit vooral door het nog steeds groeiende SUV-segment, dat tegenwoordig 38% bedraagt van alle nieuwe auto’s. Ook de nog steeds geringe populariteit van elektrische wagens is niet gunstig voor de uitstootcijfers. 3,5% van de consumenten koos voor een PHEV of BEV, wat echter wel 1,5 procentpunt meer is dan in 2018.

Meer benzine

SUV’s zouden zo’n 13 g/km meer CO2 uitstoten dan de andere categorieën door hun hogere gewicht en slechtere stroomlijn, al is het niet duidelijk welke auto’s het EEA meeneemt in deze categorie. Je zou verwachten dat het toenemende marktaandeel van benzinewagens (nu 59%) ook een invloed heeft op de CO2-cijfers, maar de gemiddelde uitstoot van benzinewagens scheelt nog maar 0,6 g/km meer van de diesels (127,6 g/km vs. 127,0 g/km). Diesel heeft nog maar een marktaandeel van 31%, 4 procentpunt minder dan in 2018 en maar liefst 23 procentpunt minder dan in 2011. Dieselgate heeft duidelijk nog steeds een serieuze impact op de automarkt.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken