Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Geconnecteerde auto: groen licht voor reclame aan boord

Geschreven door David Leclercq op 09-01-2018

De geconnecteerde auto komt er, maar hij zal dezelfde uitwassen kennen als onze smartphone: je gegevens worden getraceerd en doorverkocht, met alle bijhorende reclame op maat.

De komst van de geconnecteerde auto is een onmiskenbaar feit en ook de voor- en nadelen daarvan zullen zich snel aftekenen. De internetverbinding van onze auto zal namelijk dezelfde weldaden en ongemakken met zich meebrengen als onze smartphones: leveranciers zullen onze positie kennen en gratis apps zullen gepaard gaan met een bombardement aan reclameslogans van alle slag.

Initiatief

Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Telenav een platform gelanceerd voor publicitaire samenwerking met bepaalde constructeurs. Telenav werkt al samen met Toyota, Lexus, Ford, GM en Cadillac. De bedoeling is om geconnecteerde diensten aan te bieden die gratis zijn op voorwaarde dat de bestuurder aanvaardt dat daar reclameboodschappen mee gepaard gaan. Als hij of zij dat niet wenst, worden de diensten betalend, zoals op je smartphone.

“Nieuwe kansen”

In zijn persbericht geeft Telenav aan dat dit idee “nieuwe kansen brengt voor autoconstructeurs om de connectiviteit te laten opbrengen en zo de kosten van de diensten te dekken”. Maar uiteraard moet dit vooral veel geld in het laatje brengen, want een deel van de klanten zal bijleggen om van reclame gespaard te blijven. Men belooft wel dat de reclame steeds zinvol zal zijn en zal worden aangeboden in de vorm van kortingsbonnen of aanbevelingen. De meeste meldingen zijn statisch, al komen er ook geanimeerde. Er komt geen geluid door de radio van de auto, want dat zou al snel onuitstaanbaar worden. Om veiligheidsredenen verschijnen de boodschappen bovendien enkel wanneer de auto stilstaat, wat uiteraard niet het geval zal zijn in een autonoom voertuig (lees hier ons volledige dossier). Telenav belooft dat de auto steeds meer een “mediavoertuig” wordt. Dat verklaart meteen waarom Renault een aandeel heeft genomen in het economische dagblad Challenges

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten