Samenvatting facelift Toyota Corolla Cross (2025):
- Facelift met aangescherpte lichtblokken
- Focus op hoger comfortniveau
- Nieuwe rijmodus AWD-i Snow Extra
- Marktintroductie: zomer 2025
- Vanaf september ook als GR Sport
Bijzonder degelijk en best zuinig, maar verder nogal saai en rudimentair. Zo zouden we de Corolla Cross ongeveer omschrijven. Daarom probeert Toyota wat verfijning en klasse toe te voegen middels een facelift, die tevens een wat dynamischer ogende én sturdende GR Sport introduceert.
Eerder subtiele facelift
Wereldschokkend zijn de visuele updates niet. De facelift van de Toyota Corolla Cross krijgt aangescherpte lichtblokken die vooraan met elkaar verbonden worden (en op de High-uitvoering uitgerust zijn met Adaptive High-beamtechnologie). Binnenin gaan de wijzigingen iets verder, met een opgefrist ontwerp met een nieuwe versnellingspookknop en een grotere middenconsole (met extra smartphone-opbergvak, een verschuifbare opbergbox en hertekende bekerhouders).
Op de hogere uitvoeringen is een verbeterde sfeerverlichting, een verwarmd stuur en stoelverwarming verkrijgbaar. Het Toyota Smart Connect-multimediapakket combineert een instrumentarium van 10,5 inch met een centaal infotainmentscherm van 12,3 inch. Toyota zegt hard gewerkt te hebben aan het comfortniveau, vooral door extra geluiddemping te voorzien.
Meer sportiviteit
Voor het eerst is er nu dus ook een GR Sport-uitvoering beschikbaar van de Corolla Cross. We leggen daarbij de nadruk op 'uitvoering' want het gaat hem vooral om een dynamischere livrei (en dus niet om een échte GR). Denk daarbij aan specifieke, zwarte 19-duimers, een specifieke grille en een glanzend zwart Toyota-logo. De Storm Grey-koetskleur (in combinatie met een zwart dak) is ook exclusief voorbehouden aan de GR Sport.
Binnenin zorgen de Brin Naub-kuipen - samen met wat GR-logo's en de rode stiksels - voor het nodige onderscheid. Mechanische tuning krijg je dan weer in de 10 millimeter lager gelegde ophanging én in de nieuw toegevoegde Sport-modus. Alweer, verwacht geen pure GR-prestaties. Het Sport-programma verhoogt vooral het stationair toerental, waardoor de 2 liter iets sneller uit zijn sloffen schiet.
We zien dan ook een grotere toegevoegde waarde in de Snow Extra-setting die het AWD-i - de vierwielaandrijving van deze Toyota Corolla Cross - bijkrijgt. De elektronische sturing van de elektromotor op de achteras (een extra unit die wordt gemonteerd als je opteert voor dat AWD-i) werd daarbij verfijnd zodat de stabiliteit en de controle op besneeuwd asfalt aanzienlijk beter zou moeten zijn.
