Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Vernieuwde Citroën Ami: als Buggy, met cargokit en rolstoelconversie

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-04-2025

Citroën opent de orderboeken voor de vernieuwde Ami, die je ook als stoere Buggy zal kunnen bestellen. Interessanter zijn de cargokit voor meer kofferruimte en de conversie voor rolstoelgebruikers.

Samenvatting Citroën Ami (2025):

De vernieuwde Ami die Citroën vorig jaar presenteerde op de Mondial de l'Automobile in Parijs is nu ook klaar voor productie. De bestellingen worden geopend op 6 mei 2025. En dat vanaf 7.990 euro voor de basisversie en vanaf 9.590 euro voor de stoere Buggy-variant. Het design met hoger geplaatste koplampen knipoogt overduidelijk naar het lijnenspel van de iconische 2CV.

Aan de technische fundamenten van de Citroën Ami raakt deze facelift niet. De slecht 4,21 meter lange stadswagen houdt het bij een enkele elektromotor die 6 kW genereert (goed voor een topsnelheid van 45 km/u) en stroom tapt uit een batterijpakket van 5,5 kWh (goed voor een rijbereik van 75 kilometer). Opladen doe je aan een klassiek stopcontact van 220 volt en vraagt ongeveer vier uur.

Nieuw (1): Citroën Ami Buggy

Ook de vernieuwde Citroën Ami verwelkomt een avontuurlijker uitgedoste Buggy-versie, die zich onderscheidt met zijn avontuurlijke karakter en open ontwerp zonder deuren of dak. Zwarte metalen ringen vervangen de deuren, terwijl optionele deurbekleding en een eenvoudig bedienbare kap bescherming bieden tegen weer en wind. Een zwarte achterspoiler en goudkleurige velgen met zwarte accenten versterken zijn stoere uitstraling.

De Ami Buggy is ook verkrijgbaar als levendige Palmeira-versie, met extra gekleurde accessoires en stickers. Binnenin zorgen opbergvakken, een smartphonehouder en My Ami Play voor meer gebruiksgemak. Mascotte Andy, een schattig robotje, maakt het plaatje compleet.

Nieuw (2): Cargo-pakket

De Cargokit is ideaal voor professionals en last-milebezorging. Dit accessoire, verkrijgbaar als aftermarket optie, maakt het mogelijk om snel te schakelen tussen laadruimte en passagiersstoel. De kit bestaat uit panelen die de cabine scheiden en een van 340 liter creëren. Tot 200 liter kan veilig onder een bagagenet worden vervoerd.

Na gebruik kan de kit eenvoudig worden opgevouwen en opgeborgen in een speciale tas achter de stoel, zodat de twee zitplaatsen weer beschikbaar zijn.

Nieuw (3): Ami for all

Ami for All, ontwikkeld met ombouwspecialist PIMAS, geeft mensen met beperkte mobiliteit meer onafhankelijkheid. Dankzij een aangepaste deuropening en een uitschuifbare tablet kan de bestuurder makkelijk vanuit de rolstoel instappen. De rolstoel wordt in de voetenruimte geplaatst en vastgezet, de opgevouwen stoel op de passagiersstoel. Een optioneel bagagerek biedt extra ruimte.

Aan boord zijn het stuur voorzien van een bedieningstoets en een mechanische hendel voor gas en rem, naast de gebruikelijke pedalen. Compact, wendbaar en eenvoudig te parkeren.

Vijf jaar na zijn lancering heeft Citroën al 75.000 kopers voor de Ami gevonden. En de veranderende stadscentra zouden het succes van dit type microwagen enkel moeten stimuleren. De cargokit en de rolstoelconversie zijn dan ook een interessante toevoeging aan het gamma.

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten