Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Audi R8: facelift met meer power

Verwachte lancering : 01-03-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 24-10-2018

De Audi R8 Coupé en Spyder krijgen een facelift, die de sportwagen een strakker lijnenspel en een sterkere motor oplevert.

De vernieuwde Audi R8 behoudt de atmosferische, centraal achterin gemonteerde en aan een gerotobiseerde S Tronic gekoppelde V10, maar de 5,2 liter-krachtbron krijgt wel een partikelfilter en wint bovendien aan vermogen. De basisspecificatie is nu 570 pk en 550 Nm sterk, een winst van respectievelijk 30 pk en 10 Nm. De topspecificatie ontwikkelt voortaan 620 pk en 580 Nm, een stijging van 10 pk en 20 Nm. De snelse R8 heet niet langer Plus, maar Performance. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 3,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 331 km/u.

Remkracht

Audi Sport heeft ook het chassis van de R8 onder handen genomen. Een nieuwe onderstelset-up, een aangepaste kalibratie van de stuurinrichting en een optioneel in CFRP uitgevoerde stabilisator vooraan gaan op zoek gaat naar extra nauwkeurigheid en feedback bij het nemen van bochten, terwijl de herbekeken settings van de verschillende rijmodi meer onderscheid moet opleveren. Elke R8 biedt zijn bestuurder de keuze tussen Comfort, Auto, Dynamic en Individual, de Performance doet daar nog drie programma's bovenop: Dry, Wet en Snow.

De vernieuwde Audi R8 gaat niet alleen sneller op het rechte stuk en sneller in de bochten, hij gaat ook steviger in de remmen. Dankzij aanpassingen aan het elektronische stabiliteitsprogramma neemt de benodigde remafstand af. Van 100 naar 0 km/u win je tot anderhalve meter, van 200 naar 0 km/u bedraagt de winst zelfs 5 volle meters. Audi Sport biedt opnieuw de keuze tussen conventionele en koolstofkeramische remschijven.

Lente 2019

Het koetswerk van de vernieuwde Audi R8 herken je aan het bredere radiatorrooster, aan de hertekende voorbumper en aan de drie slots onderaan de kofferklep, een designverwijzing naar de Ur-Quattro. De aerodynamica wordt niet vergeten, want we noteren een geoptimaliseerde splitter onder de frontpartij en herwerkte diffusor onder de achterbumper. Ook binnenin is de R8 weer mee met de tijd. 

De vernieuwde Audi R8 debuteert binnenkort op het Autosalon van Los Angeles, de eerste wagens worden loop volgend voorjaar in de Belgische showrooms verwacht.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten