Samenvatting Kia Sportage (facelift 2026)
- Facelift: nieuwe neus, opgefrist dashboard
- Als MHEV en HEV, later volgt PHEV
- Marktintroductie: herfst 2025
Ook de vijfde generatie van de Kia Sportage mag zich een populaire jongen noemen, al neemt de strijd in het SUV-segment sterk toe. Omdat dit model intussen uit 2021 stamt en de concurrentie een tandje bijgeschakelt, acht de Zuid-Koreaanse de tijd rijp om de Sportage langs de plastisch chirurg te sturen. En als je dan toch onder het mes gaat, kan je ook het dashboard onder handen nemen, natuurlijk.

Neuscorrectie
De boomerangvormige dagrijlichten maken plaats voor een door de elektrische EV3 geïnspireerde lichtsignatuur, wat er samen met het grotere radiatorrooser voor zorgt dat de nieuwe neus forser oogt dan voorheen. De veranderingen aan de achterzijde zijn subtieler. Die designaanpassingen hebben nauwelijks invloed op de koetswerkafmetingen: de nieuwe bumpers maken de facelift 2,5 cm langer dan de vorige Kia Sportage.

Het herwerkte dashboard oogt wat strakker, met dank aan het nieuwe stuur (met twee spaken), de op een lijn geplaatste ventilatieroosters en het gebogen multimediascherm (dat is twee keer 12,3 inch groot en werkt met de ccNC-software van Kia). Verder is er sprake van een head-updisplay van nu 10 inch en van een gevoelig verbeterde geluidsisolatie.

Aan de motorisaties wordt nauwelijks geraakt. Bij de na de zomer geplande marktintroductie van de Kia Sportage zal je de keuze hebben tussen de MHEV en de HEV, later wordt het gamma uitgebreid met de PHEV. Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar de orderboekjes zouden nog voor het einde van 2025 worden geopend – wat impliceert dat ook de plug-inhybride variant meteen leverbaar zal zijn.