Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Officieel: facelift Mercedes EQA en EQB

Geschreven door Kevin Kersemans op 28-08-2023

Na de GLA en GLB krijgen nu ook hun elektrische tegenhangers, de Mercedes EQA en EQB, een facelift. Die brengt niet alleen een visuele opfrisbeurt, maar ook een groter rijbereik en andere nieuwigheden.

Begin dit jaar gingen de Mercedes GLA en GLB al onder het mes, en nu is het de beurt aan de elektrische afgeleides van de compacte en de middelgrote SUV. Uiterlijk zijn ze te herkennen aan hun vernieuwde bumpers, maar vooral aan het nieuwe zwarte paneel tussen de koplampen, dat net als bij andere recente Mercedessen afhankelijk van de versie of de gekozen opties voorzien is van een patroon met mini-Mercedes-logo's.

Verder werd ook de lichtsignatuur van de achterlichten vernieuwd en werden vier nieuwe velgdesigns geïntroduceerd (in 18, 19 of 20 duim), evenals twee nieuwe koetswerkkleurtjes (spectral blue en high-tech silver). En kies je voor het AMG Line Exterior-pakket, dan zijn de kunststof wielranden voortaan meegespoten in koetswerklak.

Binnenin krijgen de EQA en EQB een nieuw stuurwiel en afhankelijk van de uitvoeringen nieuwe sierelementen. Het centrale aanraakscherm van 10,25 duim is voortaan standaard op alle versies, terwijl de weergaves werden vernieuwd. Nog qua technologie krijgen beide modellen een verbeterde stembediening en bijgewerkte rijhulpsystemen.

Meer rijbereik voor EQA 250+ en trekhaak voor EQB

Dankzij een optimalisering van de stroomlijn en banden met een verbeterde rolweerstand geraakt de EQA 250+ voortaan iets verder: tot 560 km volgens de WLTP-cyclus (al dient dat cijfer wel nog te worden gehomologeerd).

De EQB kan nog steeds worden besteld met een derde zitrij en dus zeven plaatsen, maar de vijfzitsversie kan voortaan als optie worden besteld met een trekhaak (inclusief een aanhangwagenstabilisatiefunctie in het ESP), met een maximaal sleepvermogen van 1,4 ton voor de voorwielaangedreven versies en zelfs 1,7 ton voor de versies met 4Matic-vierwielaandrijving.

Levering en prijzen

Beide vernieuwde SUV's kunnen worden besteld vanaf de herfst en zullen begin 2024 hun opwachting maken bij de dealers. Hoeveel meer ze zullen kosten dan de huidige EQA en EQB, is nog niet bekend.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten