Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Porsche brengt nu ook Panamera Turbo S E-Hybrid

Geschreven door Steven Appelmans op 20-10-2020

Met nu ook de bijgewerkte versie van de Turbo S E-Hybrid herstellen de Duitsers opnieuw de pikorde in de Panamera-line-up. Overigens zowel qua kracht als naar verbruik toe.

Porsche deed een tijdje geleden de facelift van zijn Panamera (Sport Turismo) al uit de doeken, weliswaar zonder daarbij het achterste van de tong te laten zien. Zuffenhausen vervolledigt de line-up vandaag dan ook met een aantal 'nieuwe' - herwerkte past in deze misschien beter - varianten. De meest opzienbarende daaronder is zonder twijfel de Turbo S E-Hybrid.

Grotere batterij

Waarmee ineens de heerschappij van de conventionel Turbo S voorbij is. Die tekent immers 'maar' voor 630 paarden, daar waar de stekkerhybride piekt bij 700 pk. Als troost mag de 4 liter-biturbo zonder ondersteuning zich wel nog altijd de snelste van het pak noemen. Met een spurt tot 100 km/u in 3,1 seconden is hij namelijk een tiende sneller dan diezelfde V8 gekoppeld aan de synchrone elektromotor van 136 pk.

Een pyrrusoverwinning, dat spreekt. Zeker als er na al dat gesprint dient afgetopt te worden aan de pomp. Met een van 14 tot 17,9 kWh toegenomen batterijpakket, kan de E-Hybrid in principe de eerste 50 kilometer teren op zijn lithium ions. Da's een goeie 27 procent meer dan voorheen.

Gemiddeld gesproken zou de meest ecologische der Turbo S-en daardoor genoeg moeten hebben aan 2,7 liter/100 km (WLTP), wat overeenstemt met een CO2-uistoot van 61 g/km. Ter vergelijking: bij de gewone Turbo S wordt dat respectievelijk 12,8 l/100km en 289 g/km.

Ook nieuw

Hoewel de strafste Hybrid uiteraard het leeuwendeel van de spotlight verdient, horen we toch ook nog wat licht te houden voor de andere Panamera-versies die Porsche nu beschikbaar heeft gemaakt. 

Zo krijgt de hybride-lijn opnieuw uitbreiding met de 4 E-Hybrid. Een instapversie tot de plug-inwereld van de Panamera, al is dat met een systeemvermogen van 462 pk en een 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden uiteraard bijzonder relatief.

Aan de zuivere benzinekant maakt de 4S dan weer zijn rentree zonder echter grote noemenswaardige wijzigingen. De 2,9 liter-V6 tekent dus nog altijd voor 440 pk, wat volstaat om de limo in 4,1 tellen te versnellen tot 100 km/u.

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten