Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dacia: de succesformule

Geschreven door Jean-François Christiaens op 13-02-2017

Het is al meer dan 10 jaar geleden dat het Dacia-avontuur begon. En de budgetformule blijft duidelijk aanslaan. Het Roemeense merk maakt de financiën van de Alliantie Renault-Nissan in elk geval steeds maar gezonder.

Dacia heeft nog maar eens verkooprecords gebroken. Niet alleen in Frankrijk, waar het vandaag het 4de merk voor particulieren is, maar ook in de rest van Europa en de wereld. En het ziet ernaar uit dat het nog zal groeien in de komende jaren. Waarom? François Mariotte, de commerciële directeur van Dacia, vertelde onlangs in een lang interview met onze collega’s van Automotive News dat het budgetmerk niet van plan is om van strategie te veranderen. Hoewel de uitrusting en de afwerking er fors op vooruit zijn gegaan tussen de lancering van de eerste Sandero in 2008 en de heel recente facelift van de tweede generatie, zijn de prijzen nagenoeg identiek gebleven. In Frankrijk stegen ze in de bijna 10 jaar dat hij op de markt is met nauwelijks 2 procent. Mariotte bevestigt dat deze geleidelijke productverbetering zonder aan de oorspronkelijke prijs te rommelen ook bij volgende vernieuwingen weer zal worden toegepast. We kunnen dus verwachten dat de volgende generatie van de Duster zijn positie nog zal versterken als SUV met een onklopbare verhouding prijs-uitrusting-kwaliteit.

Slimme aankoop

Op de vraag hoe het zit met de winstmarges, die analisten uit de sector “genereus” noemen voor de modellen met Dacia-logo, reageert Mariotte ontwijkend. Hij zegt dat de marges gevoelig lager liggen dan die van premiummerken… maar geeft wel aan dat Dacia inderdaad helpt om de winst van de Renault-groep op te drijven. Hij benadrukt trouwens dat de klanten die een showroom van het Roemeense merk binnenkomen niet noodzakelijk op zoek zijn naar de goedkoopste auto op de markt, maar dat ze eerder hopen op een interessante verhouding tussen de prijs en het gebodene. Dat verklaart ook waarom de doorgaans rijkelijk uitgeruste Sandero Stepway en Duster bovenaan de Dacia-verkoopsstatistieken staan in Europa, ver voor de basis-Logan met zijn stuntbasisprijs van 6.990 euro.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten