Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Lagonda komt terug

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-09-2008

Het ruim honderdjarige merk Lagonda werd in 1947 overgenomen door Aston Martin en verzeilde in een winterslaap. Tegen 2012 zou het terug tot leven gewekt worden.

De komende jaren beloven heel belangrijk te worden voor Aston Martin. In 2009 lanceert het Britse prestigemerk zijn vierdeurscoupé Rapide en in 2010 is er de 'meest spectaculaire bolide uit de geschiedenis van Aston Martin', gebaseerd op het prototype One-77. Tegelijkertijd effent de constructeur het pad voor de wederopstanding van zijn illustere dochtermerk Lagonda, dat in 1905 werd opgericht door de Amerikaan van Schotse afkomst Wilbur Gunn. In 2009 zal Aston Martin uitpakken met een concept-car onder de merknaam Lagonda, waarvan de productieversie in 2012 op de openbare weg zou worden losgelaten.

Aanvankelijk bouwde Lagonda gemotoriseerde driewielers met een stuurknuppel. Maar stichter Gunn begreep al snel dat vierwielers met een stuurwiel onontbeerlijk waren om door te breken op de ontbolsterende automobielmarkt. In 1906 lanceerde hij de Lagonda 20, die vlot aftrek vond in Rusland, toen nog een keizerrijk. De Eerste Wereldoorlog en de communistische revolutie stelden een einde aan dit exportavontuur. Na de oorlog, waarin de Britse constructeur materieel leverde aan het leger, werd de autoproductie hervat, ondanks het overlijden van stichter Gunn in 1920. Vijf jaar later lanceerde Lagonda zijn eerste sportieve model.

De overwinningen in de 24 Uren van Le Mans volstonden in 1935 niet om Lagonda uit de rode cijfers de hijsen en een overname bleek onvermijdelijk. Alan Good deed een hoger bod dan Rolls-Royce en haalde het merk binnen. Meteen lokte hij ook W.O. Bentley weg bij Rolls om zijn vloeiende stijl en technische knowhow te enten op de auto's van zijn pas verworven automerk. Sindsdien positioneerde Lagonda zich als een prestigeconstructeur. Zijn meesterwerk is zonder enige twijfel de Rapide V12 van 1937. Dit weelderige model werd aangedreven door een twaalfpitter van 4.480 cc en 180 pk.

In 1947 kwam Lagonda in handen van David Brown, die het merk onderbracht onder de vleugels van Aston Martin om daar niet meer dan een bijrol te spelen, getuige de futuristische vierdeurs Aston Martin Lagonda. En het is precies in het segment van de luxeberlines dat Lagonda over enkele jaren zijn wederoptreden zal maken. Aston-topman Ulrich Bez onderstreept dat de toekomstige Lagonda's luxueus, exclusief en veelzijdig moeten zijn. Het doel is om markten aan te snijden die nog niet veroverd zijn door Aston Martin.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten