Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Industrie en economie / Takata: nieuwe airbags nu al teruggeroepen

De donkere wolk boven Takata blijft maar hangen. De Japanse gigant, die miljoenen defecte airbags verplicht moest vervangen, roept nu de nieuwe airbags die pas geïnstalleerd werden terug!

Overzicht :

Blijkbaar was het faillissement, uitgesproken in juni van dit jaar, voor ’s werelds op één na grootste leverancier van airbags Takata nog geen voldoende duidelijke boodschap. De vrije val van de Japanse gigant blijft namelijk voortduren. Volgens het persagentschap Reuters heeft de U.S. National Highway Traffic Safety Administration het Japanse bedrijf verplicht om 2,7 miljoen airbags bijkomend terug te roepen. Een niemendal in vergelijking met de meer dan 100 miljoen airbags die al werden teruggeroepen, toch? Niet echt neen, want het verschil zit hem in het feit dat de meest recent teruggeroepen airbags als herstelling bedoeld waren voor de eerste reeks defecte airbags.

Geen overtuigende oplossing

Toen er in 2015 een schandaal losbarstte werd Takata verplicht om tegen 2019 zijn defecte airbags te vervangen. Gezien de omvang van het schandaal en de dood van minstens 17 mensen als gevolg van de talrijke defecten kan het bijna niet anders of de aangereikte oplossing werd met argusogen opgevolgd. Het grootste probleem voor de reeks defecte airbags bleek het ontbreken van een “droogelement” dat de vochtigheid kan absorberen binnenin de chemische component (ammoniumnitraat) die gebruikt wordt voor het pyrotechnische systeem. Takata loste dat op door er eentje aan toe te voegen, maar het Amerikaanse veiligheidsagentschap verklaarde vorige week dat “bij gebrek aan bewijs dat deze oplossing effectief functioneert de nieuwe airbags eveneens zouden worden teruggeroepen”. Het “goede” nieuws voor Takata is dat de Japanse leverancier zelf verklaarde dat van de 100 miljoen te vervangen airbags, slechts 2,7 miljoen exemplaren een tweede keer dienen te worden teruggeroepen. Die laatste maken immers gebruik van calciumsulfaat als “droogelement” terwijl voor de andere airbags zeoliet is gebruikt. Nu maar hopen dat de aangereikte oplossing, die gebruik maakt van een microporeus mineraal uit de familie van de sillica de betrokken autoriteiten weet te overtuigen…

NIEUWSBRIEF

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken