Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla: nieuwe besparingen moeten faillissement voorkomen

Geschreven door David Leclercq op 20-05-2019

Ondanks het charisma en enthousiasme van de CEO, overtuigt Elon Musk toch steeds minder beleggers. Ze verliezen stilaan alle hoop op winst. Resultaat: nieuwe besparingen die het faillissement moeten voorkomen.

Tesla Model 3

Ondanks de kleine winsten aan het einde van 2018, zakte Tesla opnieuw in het rood tijdens het eerste kwartaal van 2019. Het merk verloor 700 miljoen dollar, en verschillende dodelijke ongevallen met de wagens hebben het imago van de wagens aangetast – zelfs al zijn ze vaak te wijten aan het misbruik door gebruikers.

Koers naar de dieperik

Sinds 2016 is de waarde van het Tesla-aandeel blijven dalen. Het verloor 7,6% omdat investeerders eraan twijfelden dat Tesla voldoende auto's kon ontwikkelen, produceren en verkopen om winstgevend te zijn. Positieve communicatie heeft niets uitgehaald. De som van 2,7 miljard dollar die werd beloofd in mei 2019, om de ontwikkeling en commercialisering van 1 miljoen taxi’s te financieren tegen 2020, haalde niets uit.

Niet de eerste keer

De situatie is nu zo cruciaal geworden dat het bedrijf zijn riem moet aanspannen.  In juni 2018 verlaagde Tesla zijn personeelsbestand met 9% en in januari opnieuw met 7%. Elon Musk balanceert op een koord en leeft meer dan ooit op krediet. Na het inzamelen van 2,7 miljard zei Musk: “Het is een hoop geld, maar het geeft ons slechts tien maanden, aan het tempo van ons eerste kwartaal, om het break-even punt te bereiken.” De situatie is daarom verre van geruststellend.

Spaargeld

Elon Musk heeft zijn werknemers aangespoord om hun uitgaven te verminderen. Hij zei in een e-mail dat de besparing van 10 cent in een bedrijf dat honderdduizenden auto’s, batterijen en zonnecellen produceert, elk jaar 50,000 dollar zou kunnen opleveren. “Dit is de reden waarom we, in de toekomst, welke kosten dan ook, waar ook in de wereld, inclusief reserveonderdelen, lonen, reiskosten of huur - letterlijk elke betaling die onze bankrekening verlaat - moeten onderzoeken en bevestigen als essentieel”. En hij concludeert: “Het is heel moeilijk, maar het is de enige manier waarop Tesla een financiële toekomst kan bereiken.”

 

 

 

 

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten