Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Vertragingen bij Volkswagen en Renault door de Russische inval in Oekraïne

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-02-2022

De Russische invasie in Oekraïne brengt ook verschillende spelers in de autosector in de problemen. Zo zien Renault en Volkswagen zich genoodzaakt hun productie te onderbreken of te verplaatsen.

Het is natuurlijk niets vergeleken met de menselijke drama’s ter plaatse, maar de invasie van Oekraïne door Russische strijdkrachten heeft nu al gevolgen voor veel industriële sectoren, waaronder de autosector. Volkswagen en Renault waren samen met bandenfabrikant Nokian Tyres de eerste om hierover te communiceren en aan te geven dat zij hun productieactiviteiten zouden onderbreken of verplaatsen als gevolg van het conflict in Oekraïne. En dat is waarschijnlijk nog maar het begin.

Sluiting van de grenzen

Voor Renault zal de verscherping – of zelfs de sluiting – van de grenzen tussen Rusland en zijn buurlanden gevolgen hebben voor de levering van onderdelen die per vrachtwagen naar zijn fabrieken in Rusland worden vervoerd. Als gevolg daarvan zal de productie deze week worden stopgezet wegens gebrek aan onderdelen. Voor Renault is de impact niet te verwaarlozen, wetende dat de Russische markt 8% van zijn basiswinst vertegenwoordigt (volgens Citibank, red.). "De onderbrekingen zijn hoofdzakelijk te wijten aan de verscherping van de grenscontroles in de transitlanden en de noodzaak om een aantal gevestigde logistieke routes te wijzigen", zo klinkt het bij AvtoVAZ, de Russische tak van Renault.

Voor Volkswagen ligt de zaak iets anders, maar de gevolgen zijn dezelfde, aangezien de Duitse constructeur de productie in twee van zijn Duitse fabrieken zal moeten onderbreken wegens vertragingen bij de levering van onderdelen uit Oekraïne.

Ook Ford is het slachtoffer van deze situatie, aangezien de Amerikaanse constructeur de helft van de aandelen bezit van een joint venture – Ford Sollers – die drie assemblage- en productievestigingen op Russisch grondgebied heeft. Hoewel Ford liet weten de wetten en sancties van de VS en/of Rusland na te zullen leven, hebben de Amerikanen niet gespecificeerd in welke mate de drie Russische fabrieken zijn getroffen.

PoVoor Nokian werd besloten de productie van bepaalde belangrijke producten uit Rusland over te brengen naar productielocaties in Finland en de VS, omdat de Finse fabrikant liever anticipeerde op mogelijke verdere sancties en beperkingen na de invasie van het Russische leger in Oekraïne.

Globale impact

SeVolgens adviesbureaus J.D. Power en LMC Automotive zal de Russisch-Oekraïense crisis een directe impact hebben op de wereldwijde automarkt. Zoals de zaken er nu voor staan, schatten zij dat er in 2022 400.000 minder voertuigen zullen worden verkocht, waardoor de totale prognose zal dalen tot 85,8 miljoen verkochte exemplaren. Maar het verlies qua verkoop zou naar boven kunnen worden bijgesteld indien het conflict verergert en wegens de gevolgen van de verschillende economische, financiële en andere sancties en beperkingen die worden toegepast door Rusland enerzijds en de rest van de wereld (Europa, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Japan) anderzijds.

Een andere sector die door de situatie in Oekraïne zal worden getroffen, is de energiesector, nu de olieprijzen meer dan 100 dollar per vat bedragen een de gasleveringen ernstig zijn verstoord. Verwacht wordt dat dit tot inflatie zal leiden, hetgeen het economisch herstel van de automobielmarkt, vooral in Noord-Amerika en Europa, zou belemmeren.

Ook Japan getroffen

Een andere groot industrieel en economisch ‘nevenslachtoffer’ is Japan. Verschillende Japanse bedrijven zijn immers actief in Oekraïne, waaronder de fabrikant van apparatuur Sumitomo Electric Industries, die kabelbomen vervaardigt en 6.000 werknemers in Oekraïne heeft. Nippon Steel, de grootste staalproducent van Japan, zal andere bevoorradingsbronnen moeten vinden om de grondstof uit zowel Oekraïne als Rusland te vervangen.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten