Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Hoera: nieuwe Volvo EX30 zal ook in Gent van de band rollen

Geschreven door Klaas Janssens op 26-10-2023

In China is de productie van de nieuwe Volvo EX30 is inmiddels opgestart, maar vanaf 2025 zal de elektrische auto ook in Gent gebouwd worden.

Momenteel rolt de nieuwe Volvo EX30 reeds van de band in het Chinese Zhangjiakou, maar in de loop van 2025 krijgt ook Volvo Gent een deel van de productie toegewezen. Dat leerden we tijdens de internationele perspresentatie van de compacte elektro-SUV, die momenteel plaatsvindt in het Spaanse Barcelona (het testverslag lees je binnenkort op autogids.be). 

Volvo Gent heeft reeds ervaring met het bouwen van elektrische auto's, want momenteel worden de Recharge-versies van de C40 en de XC40 er in elkaar gezet. De komst van de nieuwe Volvo EX30 zorgt voor extra werkzekerheid voor de 7.000 werknemers van de Belgische site. 

Europees protectionisme

Hoewel de coronacrisis en de chiptekorten ervoor zorgden dat Volvo Gent zijn volledige productiecapaciteit van 250.000 wagens per jaar niet haalde (in 2022 zou de fabriek bijna 193.000 voertuigen gebouwd hebben), geniet de Belgische site een uitstekende reputatie bij zijn Zweedse broodheer. De keuze voor Gent past bovendien binnen de duurzame Volvo-filosofie om wagens te bouwen nabij de plaats waar ze ook gekocht worden.

Mogelijk anticipeert Volvo-moederhuis Geely ook op eventuele beschermingsmaatregelen van Europa op auto's die uit China komen. Een in Gent gebouwde Volvo EX30 zou ontsnappen aan protectionisme à la Frankrijk.

Hooggespannen verwachtingen

Er wordt veel verwacht van de nieuwe Volvo EX30. Als de inschattingen van de Zweedse autocontructeur kloppen, dan wordt de elektrische SUV het bestverkopende model uit de geschiedenis. De Belgische prijzen van de EX30 zijn reeds bekend: de instapversie blijft onder de grens van de 40.000 euro, zodat je in Vlaanderen recht hebt op een EV-premie van 5.000 euro, waardoor deze elektrische Volvo ook interessant zou kunnen zijn voor particuliere kopers.

De Volvo EX30 is een compacte SUV die technnisch nauw verwant is met de Smart #1 SUV en met de Zeekr X. Het koetswerk heeft een lengte van 4,2 meter en de koffer heeft een laadvolume van 318 liter (of 904 liter met neergeklapte achterbank). De basisversie houdt het bij een elektromotor van 272 pk en gebruikt een accupakket van 51 kWh, goed voor een rijbereik van 344 kilometer. De varianten met grotere batterij (69 kWh) halen tot 476 kilometer op een acculading, de varianten met twee elektromotoren zijn 428 pk sterk.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten