Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / BMW lost meer info over i Hydrogen NEXT

Geschreven door Yeelen Möller op 30-03-2020

De samen met Toyota ontwikkelde waterstofauto van BMW op basis van de X5 kennen we al sinds september, maar nu weten we ook iets meer over de aandrijflijn van de i Hydrogen NEXT.

BMW toonde op het salon van Frankfurt afgelopen jaar de vrucht van zijn samenwerking met Toyota: de i Hydrogen NEXT, een X5 met een brandstofcel aan boord. “Waterstof zou op lange termijn best de vierde peiler van ons gamma aandrijflijnen kunnen worden. De grootste modellen in onze X-familie zouden daarvoor het meest geschikt zijn”, aldus Klaus Fröhlich, R&D-baas bij BMW. De nadruk ligt hier op de 'lange termijn', want BMW gaat maar een kleine testreeks van deze waterstof-X5 uitbrengen in 2022. Een productiemodel met brandstofcel komt er niet voor 2025, afhankelijk van hoe de markt dan in elkaar zit.

iX3

De voordelen van waterstof tegenover een elektrische auto met batterij zijn de grotere actieradius en het snellere tanken – op voorwaarde natuurlijk dat de infrastructuur aanwezig is om het goedje daadwerkelijk te kunnen verkrijgen. BMW geeft nog steeds het theoretische rijbereik van de i Hydrogen NEXT niet mee, maar weet wel te vertellen dat de twee waterstoftanks onder een druk van 700 bar een capaciteit hebben van 6 kilo H2. Om een idee te geven: de lichtere en compactere Hyundai Nexo kan 6,3 kilo tanken en heeft een WLTP-rijbereik van 666 kilometer.

Het waterstofgas van de BMW voedt een brandstofcel die tot 125 kW (170 pk) kan genereren voor de kleine batterij, die op zijn beurt dan weer een elektromotor van 275 kW (374 pk) voedt. Daarmee moet de i Hydrogen NEXT toch vlot van zijn plek komen. Die elektromotor krijgen we trouwens binnenkort te zien, want het is dezelfde krachtbron als in de iX3, die dit jaar op het toneel zou moeten verschijnen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten