Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Brits consortium voor solidstatebatterijen

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-08-2021

Zeven Britse organisaties gaan hun krachten bundelen om vastestofbatterijen (solid state) te ontwikkelen voor elektrische voertuigen.

Het elektrische voertuig (EV) wordt een verplicht nummertje door de CO2-emissienormen en de verschillende politieke beslissingen (LEZ, fiscale aftrekbaarheid, ...). Maar een van de valkuilen is de prijs van zo'n voertuig, samen met de capaciteit en het gewicht van de batterijen. Solidstatebatterijen met een grotere energiedichtheid zouden daarvoor (deels) een oplossing kunnen bieden. 7 Britse organisaties hebben daarvoor een consortium opgericht, waaronder de start-up Britishvolt en de universiteit van Oxford, om deze technologie te ontwikkelen.

De 7 musketiers

Ook Johnson Matthey, de specialist in batterijgrondstoffen, is mee in het Britse consortium gestapt. De partners willen de autonomie van elektrische voertuigen vergroten en de batterijen veiliger maken (solidstatebatterijen zijn minder brandgevoelig) door de vloeibare elementen in de batterij te elimineren.

Daarnaast zijn deze batterijen stabieler onder extreme temperaturen, waardoor ze minder vermogen verliezen in de kou. Bovendien zouden ze goedkoper te produceren zijn, wat die hoge prijs van EV's weer een beetje kan doen zakken. Tenslotte zijn deze batterijen ook gemakkelijker te recycleren aan het einde van hun levensduur, wat een circulaire economie bevordert.

Britishvolt batteries

Zware concurrentie

Dat gezegd zijnde, is het Britse consortium niet de enige partij die bezig is met solidstatebatterijen. De grote constructeurs investeren ook een deel van hun R&D-budget in de technologie, met name de BMW-groep en Ford, zonder nog enkele Chinese batterijreuzen mee te rekenen.

Britishvolt heeft plannen om vanaf 2023 een batterijfabriek op te richten in Engeland. Het wordt een evolutieve site, die 3 opeenvolgende fasen zal kennen, waarbij de laatste stap bestaat uit de productie van solidstatebatterijen in 2027. Daarvoor heeft Britishvolt al een akkoord gesloten voor de levering van kobalt met mijnbouwgigant Glencore, die naar verluidt in ruil een belang in de start-up zou hebben genomen.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten