Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Bugatti Chiron lichter dankzij 3D-printen

Geschreven door Jean-François Christiaens op 26-01-2018

Bugtti gebruikt 3D-printing om zijn Chiron lichter te maken. Het begint bij de remklauwen. De nieuwe elementen, die in titanium zijn geprint, zijn liefst 40 procent lichter dan de huidige klauwen in aluminium.

Van 3D-printing wordt enorm veel verwacht binnen de industrie, zowel in de autosector als in de brede zin, maar voorlopig blijft het nog een vrij marginaal fenomeen, vooral dan om budgetredenen. Dankzij een paar exclusieve modellen breidt het procedé toch stilaan uit. Vandaag kondigt Bugatti bijvoorbeeld aan dat zijn Chiron de eerste titanium remklauw krijgt dankzij 3D-printing. In de praktijk gebruikt Bugatti laserstralen en titaniumpoeder om de enorme remklauwen met 8 zuigers te ‘printen’. Het hele proces duurt 45 uur en vergt meer dan 2.000 opeenvolgende laserbehandelingen, waarna er nog een paar uur machinale bewerking en warmtebehandeling (bij meer dan 700 graden Celsius) aan te pas komt om het onderdeel af te werken. Maar de remklauw die daaruit voortkomt, weegt wel nog maar 2,9 in plaats van 4,9 kilo voor de huidige aluminium klauw. Volgens Bugatti zal ook voor andere onderdelen stelselmatig worden overgestapt op 3D-printing. Op termijn zou de technologie in de rest van het gamma van de Volkswagen-groep moeten doorsijpelen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten