Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / 'EV's vanaf 2024 goedkoper te produceren dan verbrandingsauto's'

Geschreven door Yeelen Möller op 26-10-2020

Volgens investeringsbank UBS worden elektrische wagens over slechts enkele jaren goedkoper om te bouwen dan traditionele modellen. Eens dat kantelpunt is bereikt, zou het snel gedaan kunnen zijn met de verbrandingsauto.

Investeringsbank UBS heeft de ontwikkelingen van batterijtechnologie bij de zeven grootste producenten onder de loep genomen. Op basis van dat onderzoek maakt de bank enkele voorspellingen voor de toekomst van elektrische wagens en, als keerzijde, die van de traditionele verbrandingsauto's. Vooral de kostprijs van de batterijen heeft, zoals we weten, een grote invloed op de prijs van een elektrische auto. Die batterijen zouden volgens UBS tegen 2022 nog maar 100 dollar per kWh kosten, waarmee het prijsverschil in productiekost tussen EV's en ICV's (Internal Combustion Vehicle) dan nog maar 1.900 dollar zou bedragen (zo'n 1.600 euro).

Kantelpunt 2024

Zet die daling zich voort, dan komt het kantelpunt - waarbij de productiekost gelijk is voor een EV en een ICV - in 2024. Op dat moment wordt het ook steeds minder interessant om de interne verbrandingsmotoren verder te ontwikkelen, aangezien ze geen kostenvoordeel meer opleveren. Ook het voordeel van een hybride auto met een kleinere batterij én een verbrandingsmotor valt dan weg. 

Ondanks het wegvallen van het prijsvoordeel, schat UBS in dat de consument nog even zal blijven vasthouden aan zijn verbrandingsauto, vooral omdat lang niet iedereen een nieuwe auto koopt. Toch zou het wereldwijde marktaandeel van elektrische wagens tegen 2025 17% moeten bedragen volgens de bank, een getal dat oploopt tot 40% tegen 2030. Constructeurs die proberen vast te klampen aan interne verbrandingsmotoren riskeren dus om achtergelaten te worden door zij die wel al investeren in elektrische aandrijflijnen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten