Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Lamborghini LB744: Aventador-opvolger krijgt 'monofuselage'-structuur

Geschreven door Kevin Kersemans op 15-03-2023

Lamborghini heeft nog wat meer info vrijgegeven over de opvolger van de Aventador. Die LB744 krijgt naast een hybride V12 ook een innovatief chassis dat 'monofuselage' werd gedoopt.

Binnenkort onthult Lamborghini de opvolger van zijn Aventador. Van die nieuwe supercar wisten we al dat hij LB744 zal heten en dat hij zal worden aangedreven door een plug-inhybride V12. Nu heeft de Italiaanse constructeur echter ook meer info en beelden vrijgegeven van de dragende structuur waarin dat aandrijfgeheel zal rusten.

De constructeur uit Sant'Agata Bolognese gaat er prat op dat het onderstel van de LB744 is geïnspireerd op de luchtvaart. De volledige monocoque is van carbon, terwijl de voorste structuur gemaakt is van een composietmateriaal bestaande uit in hars gedrenkte korte koolstofvezels. Dat voorframe kan naar verluidt veel meer energie absorberen dan dat van de Aventador Ultimae.

Ultrastijf en licht

De 'monofuselage', zoals het chassis van de LB744 wordt genoemd, zou 10% lichter zijn dan de structuur van de Aventador, terwijl we al wisten dat de nieuwe V12 ook al 17 kg minder zou wegen. Al is het natuurlijk maar de vraag of dat voldoende is om het meergewicht van de batterij van 3,8 kWh en de elektromotoren te compenseren – de LB744 wordt immers een plug-inhybride supercar.

Daarnaast spreekt Lamborghini ook van een 25% hogere torsiestijfheid, met alle positieve gevolgen vandien voor de rijdynamiek. Ook het dak is trouwens van carbon, wat in theorie het zwaartepunt moet verlagen. Wat de chassistructuur betreft, gebruikt enkel het achterframe aluminium. Om te weten hoe de gloednieuwe Lamborghini er in zijn geheel zal uitzien, zullen we nog enkele weekjes geduld moeten oefenen...

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten