Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mahle SCTe: elektromotor met inwendige koeling

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-07-2022

De Duitse toeleverancier Mahle heeft een elektromotor ontwikkeld die te allen tijde op 90 procent van zijn capaciteit kan worden gebruikt zonder risico op oververhitting of betrouwbaarheidsproblemen.

Als specialist in de fabricage van – onder andere – zuigers voor verbrandingsmotoren kijkt Mahle ook naar de toekomst met elektromotoren. Het Duitse bedrijf heeft in 2021 al een elektromotor zonder zeldzame aardmetalen gepresenteerd en gaat nu een stap verder met de SCTe, een elektromotor met een beter uithoudingsvermogen die met hoge belasting kan draaien zonder oververhitting of zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid, en die een hoger nominaal vermogen mogelijk maakt.

Vloeistofkoeling

Om het Joule-effect tegen te gaan (dat inhoudt dat een geleidend materiaal opwarmt wanneer er stroom door vloeit) heeft Mahle een motor ontworpen waarin een koelvloeistof wordt geïnjecteerd om de bedrijfstemperatuur te verlagen en binnen een optimaal bereik te houden. Als gevolg daarvan heeft de motor een nominaal vermogen dat dichter bij het absolute maximumvermogen ligt. Volgens Mahle zou dat 90% daarvan bedragen, een grote verbetering als je weet dat dat gewoonlijk 80% is.

Mahle Electric Motor SCTe

Dankzij de efficiëntere koeling en het hogere vermogen maakt de SCTe-motor van Mahle een intensiever gebruik mogelijk, evenals het gebruik van een compactere en lichtere vermogenseenheid. En omdat de SCTe – een synchroonmotor met permanente magneet – minder grondstoffen gebruikt, vermindert hij ook de milieu-impact bij zijn productie. Mahle wijst er tevens op dat zijn koelvloeistof ook compatibel is met zijn motor zonder magneten en dus zonder zeldzame materialen.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten