Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes S 400 BlueHybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2008

In 2009 zal Mercedes een hybride luxeberline voorstellen die een beroep doet op lithium-ionbatterijen. Een primeur voor Genève.

Tijdens de ontwikkeling van de S 400 BlueHybrid heeft Daimler 25 patenten aangevraagd, allemaal om dezelfde technologie te gebruiken als die van gsm's. Deze S-Klasse doet immers een beroep op een lithium-ionbatterij voor de werking van de elektromotor van de hybride module. Om oververhitting te voorkomen werd de batterij geïntegreerd in het aircosysteem, waardoor ze constant in optimale temperatuursomstandigheden werkt. Tot dusver werden lithium-ionbatterijen voornamelijk gebruikt voor elektronica, maar nu is de technologie dus gereed om te worden toegepast in de serieproductie van auto's. Dat heeft de vorsers van Mercedes wel zestien jaar onderzoek gekost. De S-Klasse zal er als eerste mee uitpakken, meer bepaald in de 400 BlueHybrid, die een benzinemotor combineert met een elektromotor.

Meer details

Het probleem met lithium-ionbatterijen is dat ze oververhitten, waardoor hun efficiëntie afneemt. Daarom kozen de ingenieurs van Mercedes ervoor om die van de S 400 BlueHybrid te integreren in het aircosysteem, zodat de temperatuur ervan tussen de 15 en de 35 graden Celsius blijft. Hierdoor kunnen de troeven van dit batterijtype optimaal worden benut. Zo is de nieuwe batterij niet alleen compacter dan nikkel-metaalhydride-exemplaren, maar ze is ook betrouwbaarder en kan werken bij lagere temperaturen. Het grootste voordeel is echter dat lithium-ionbatterijen veel betere prestaties bieden. Ter vergelijking, hun energie per gewicht bedraagt 130 Wh/kg, tegenover 80 voor NiMH-batterijen, terwijl ze een erg grote capaciteit hebben. Bovendien zijn ze ook veiliger.

In de S 400 BlueHybrid kan de elektromotor enkel worden gebruikt om de V6-benzinemotor van 3,5 liter bij te staan. De combinatie van beide motoren levert een maximumvermogen van 299 pk (220 kW) en een koppel van 375 Nm op, terwijl het gemengd normverbruik toch maar 7,9 l/100 km bedraagt (190 gram CO2 per kilometer). De S 400 BlueHybrid trekt in 7,3 seconden op van 0 tot 100 km/h. De maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

De S 400 BlueHybrid wordt begin 2009 bij de dealers verwacht. Later zullen andere modellen volgen die gebruikmaken van dezelfde technologie. Zo zal de S 300 Bluetech Hybrid, die later dat jaar zal worden aangeboden, uitgerust zijn met een hybride module in combinatie met een dieselmotor. Andere constructeurs werken ook aan de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen, maar Mercedes kondigt als eerste de marktlancering aan van een auto die er gebruik van maakt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten