Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mitsubishi gaat voor 360° elektrisch

Geschreven door Tony Verhelle op 26-06-2018

Naar aanleiding van de lancering van de onderhuids zwaar gefacelifte Mitsubishi Outlander PHEV (recent hier getest) kondigde Mitsubishi aan voor wat een 360° benadering wordt genoemd van het elektrische netwerk, wat slaat op de interactie tussen auto, huis, kantoor, laadstation en het grotere netwerk.

De substantiële face-lift die de Mitsubishi Outlander PHEV technisch onderging (en die uiterlijk nauwelijks te spotten is) heeft deze Japanse constructeur de kans gegeven om zijn meer omvattende plannen in verband met energiemanagement uit de doeken te doen. Uiteraard ook omdat deze auto (en zijn opvolgers) hierin een niet onbelangrijke rol kunnen spelen.

Bron van energie

Van sinds hij opdook als plug-in hybride (PHEV) kan de Outlander niet alleen elektrische energie opladen maar ook teruggeven. Daarvoor zijn er in de auto twee stopcontacten die elk tot 1500 W energie kunnen leveren, voor vrijetijdsaccessoires, voor werktoebehoren of gewoon in noodgevallen.

Wat dat laatste betreft, moet u zich eventjes verplaatsen naar een Japanse omgeving, waar de kans op een natuurramp toch wel iets groter is dan bij ons. Na een gebeurlijke aardbeving of een ander natuurfenomeen kan het dan zeer nuttig zijn over een onafhankelijke, nog werkende bron van energie te kunnen beschikken.

Mitsubishi zelf geeft het voorbeeld van een Japanse familie die ergens op het platteland compleet geïsoleerd was geraakt na een zware sneeuwstorm en zichzelf gedurende 4 dagen van de nodige energie (licht, warmte, …) kon voorzien dankzij de voor de deur geparkeerde Outlander PHEV, die eerst zijn eigen elektrische capaciteit vrijgaf en daarna, dankzij de benzinemotor als generator, nog dagen elektriciteit kon leveren. 

Slimme netwerk

Een van de grootste problemen bij het duurzaam (“groen”) produceren van elektriciteit is dat de productiepieken (veel zon, veel wind, veel water) niet noodzakelijk samenvallen met de verbruikspieken. Vandaar dat de energiesector nu meer en meer geïnteresseerd raakt in waterstof, als energiedrager, omdat een teveel aan elektriciteit vrij makkelijk kan worden omgezet in waterstof (via elektrolyse) en zo gestockeerd, terwijl ook de omgekeerde weg (van waterstof naar elektriciteit) ook weer vrij snel kan worden ingezet.

Daarnaast is er nog een andere oplossing, het slimme netwerk of smart grid. Een intelligent elektriciteitsnetwerk kan voordelen bieden voor iedereen, ook voor de (kleine) gebruiker. Zo kunnen klanten die een PHEV of volledig elektrisch voertuig bezitten hun auto in dat netwerk integreren en desgewenst elektriciteit afstaan wanneer het netwerk erom vraagt en anderzijds elektriciteit opladen wanneer het netwerk een overschot heeft.

Het prijsverschil tussen beide periodes kan van nut zijn voor die kleine gebruiker die zo zijn elektriciteit verkoopt wanneer ze duur is en ze terug inslaat wanneer ze goedkoop is. Op dit ogenblik zijn er twee modellen op de markt die op een dergelijke manier kunnen interageren, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Nissan Leaf. Voorwaarde is uiteraard dat een dergelijk intelligent netwerk voorhanden is.

De volgende stap: V2X

Maar Mitsubishi wil nog verder gaan, zo vertelt Takahishi Hiromatsu ons, bij Mitsubishi Motors verantwoordelijk voor elektrische R&D. “Het is onze bedoeling een compleet ecosysteem te kunnen aanbieden rond de auto, waarbij het huis, het kantoor, het laadstation en het elektriciteitsnetwerk met elkaar zijn verbonden.

Ook hier weer moet er een intelligent netwerk aanwezig zijn. In Europa geldt dit nu al voor Noorwegen en Denemarken, onze noorderburen zijn erg geïnteresseerd en bestuderen verschillende (technische) pistes. Bij ons.. heerst er stilte.

Dit integreren van het voertuig in een groter energiesysteem wordt V2X genomedin het jargon, voor Vehicle to… grid (V2G), to home (V2H), to office building (V2B), to community (V2C), enzovoort. 

Dendo Drive Stations

In Japan heeft Mitsubishi al 40 van zijn in totaal 600 dealerinplantingen omgevormd naar zogenaamde Dendo Drive Stations (dendo zijnde elektriciteit in het Japans). Daar kunnen klanten zowel hun auto opladen of hem laten onderhouden als informatie inwinnen over alles wat met het intelligente energienetwerk van de toekomst te maken heeft. Tegen 2020 wil de Japanse constructeur er zo’n 200 voorzien, verspreid over heel Japan.

Maar daar blijft het niet bij: Mitsubishi wil dit systeem ook graag uitrollen in Europa. NU al gaat het op zoek naar vrijwilligers in verschillende Europese landen die zich willen inschrijven in dit geïntegreerde verhaal. Zij kunnen niet alleen hun auto maar ook hun huis laten maken door deze autoconstructeur, compleet aangepast aan hun energienoden én aan die van de gemeenschap waarin ze leven.

Onafhankelijk

Rest de vraag of de grote energiespelers hierin zonder slag of stoot willen meespelen. Zonder twijfel zal een of andere overheid hierin een handje moeten helpen. Hoewel de Engie’s van deze wereld graag lippendienst bewijzen aan dergelijke ideeën, zien ze uiteraard niet graag dat hun klanten voor een (groot) deel onafhankelijk worden van hen, zeker als er (individuele of collectieve/coöperatieve) zonne- of windenergie in het spel is. We gaan…spannende tijden tegemoet.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten