Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Renault bouwt elektromotor zonder zeldzame aardmetalen

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-11-2023

Renault heeft een elektrische motor gepresenteerd die geen zeldzame aardmetalen gebruikt. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de economie, omdat het betekent dat de Franse autofabrikant minder afhankelijk is van Chinese leveranciers.

Renault is volop bezig met zijn transformatie van klassieke naar 100% elektrische autoconstructeur. En dat doen ze het liefst "op hun eigen manier". Ze mikken op een Europese, als het even kan Franse EV-productie die zo schoon en zo onafhankelijk mogelijk is, zodat ze niet afhankelijk zijn van Chinese toeleveranciers. En dat wordt onder meer gekeken naar het gebruik van zeldzame aardmetalen, die veel vervuiling veroorzaken tijdens de winning ervan, de raffinage en het transport.

Die zeldzame aardmetalen worden onder meer gebruikt bij de productie van elektromotoren. Daarom focust Renault op de ontwikkeling van nieuwe EV-motoren die het zonder die zeldzame materialen stelt, met de bedoeling de CO2-afdruk van hun elektrische auto's te beperken. Niet onbelangrijk in Frankrijk, waar ook de CO2-emissies van elektrische auto's een rol gaan spelen, in een protectionistische relfex tegen de Chinese vloedgolf die over Europa lijkt te vallen.

Renault Valeo E71

Renault Valeo E7A

Het gaat om de in samenwerking met Valeo ontwikkelde E7A-elektromotor van Renault, die een met 30% gereduceerde CO2-emissie belooft. Het gaat om een synchrone motor  die een gewikkelde rotor gebruikt in plaats van de gangbare oplossing met permanente magneten. Die elektrische module is niet alleen 30% kleiner dan de EV-motor die de Renault Mégane E-Tech Electric momenteel gebruikt, maar ook beduidend lichter. Het nieuwe aandrijfsysteem maakt gebruik van een 800-voltarchitectuur die kortere oplaadtijden vooropstelt en hogere vermogens mogelijk maakt - momenteel tot 200 kW, aldus Renault.

Deze elektromotor lag reeds in de Renault Scénic Vision Concept, maar het is niet duidelijk of dat ook wil zeggen dat de E7A-module daadwerkelijk gebruikt zal worden voor in serie geproduceerde elektrische auto's. Mogelijk mag de nieuwe Renault 5 Electric de spits afbijten...

Renault Vision Scénic

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten