Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Renault neemt ex-Apple AI-expert Luc Julia aan

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-04-2021

Renault heeft Luc Julia aangenomen, mede-uitvinder van Apple's spraakassistent Siri en expert in kunstmatige intelligentie. Hij wordt wetenschappelijk directeur binnen de constructeur.

Renault wil een grote stap zetten in de race voor technologische ontwikkeling van de mens-machine-interface, connectiviteit en gegevensgebruik door Luc Julia aan te nemen als wetenschappelijk directeurt. De Fransman onderscheidde zich onder meer bij Apple door bij te dragen aan de uitvinding van Siri, de bekende stemassistent van de technologiereus.

Spraakherkenning en kunstmatige intelligentie

Julia is een van de grootste specialisten in spraakherkenning en kunstmatige intelligentie. Al sinds 1997 diende de Toulousenaar patenten in samen met een vriend voor wat later Siri zou worden, de 'slimme' assistent van Apple, waarvan hij in 1999 een eerste versie presenteerde onder de naam 'The Assistant'. Maar het zou nog tot 2011 duren voor hij bij Apple de ontwikkeling van Siri zou leiden, waarvan hij wordt erkend als co-oprichter. Een grote ontwikkeling bij het bedrijf van Steve Jobs, gevolgd door een transfert naar Samsung, waar hij vicevoorzitter en CTO werd.

Legioen van Eer

Julia kon zich dus laten overtuigen om terug te keren naar zijn Franse roots als deel van Groupe Renault, dat een grote naam binnenhaalt binnen het wereldje van kunstmatige intelligentie. Julia is sinds 2020 lid van de 'Académie française des technologies' en kreeg ook al het Legion van Eer voor zijn werk binnen het domein van kunstmatige intelligentie, mens-machine-interactie, digitale media en andere geavanceerde technologieën.

Hij moet de merken van Renault dus naar een nieuw hoofdstuk loodsen in de race om een betere connectiviteit en mens-machine-interactie. Twee elementen die een grote beheersing van datagebruik en kunstmatige intelligentie vereisen.

Renault Captur R-Link

Eigen weg inslaan

In een tijd waarin veel constructeurs liever vertrouwen op de knowhow van de technologiereuzen zoals Google (met wie Volvo samenwerkt), Amazon of Baidu, lijkt Renault dus de kiezen voor een andere aanpak door zelf aan het roer te blijven staan van een belangrijk technologisch aspect in de ontwikkeling van de automerken, die in de toekomst niet enkel de voertuigen moeten leveren, maar het hele mobiliteitsaspect met als focus de opkomst van autonome wagens.

Het valt nog te bezien of Renault hiermee de juiste keuze maakt én de nodige middelen heeft om te concurreren met de reuzen van de digitale industrie. Het inhuren van een bewezen kracht is een positieve eerste stap, maar dan nog zijn er technische, financiële en structurele middelen nodig om aan de top te geraken. Ook Lewis Hamilton achter het stuur van een Williams kan mooie dingen laten zien, maar het kampioenschap zal hij er niet mee winnen...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten