Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Rijden Fords binnenkort zichzelf van de assemblagelijn?

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-04-2023

Ford experimenteert met AI om de assemblagelijn in zijn EV-fabriek in Keulen efficiënter en veiliger te maken: pas geproduceerde auto's zullen zichzelf van de band moeten rijden.

De man of vrouw die de vers geproduceerde auto's van de asemblageband plukt om ze vervolgens naar het parkeerterrein te rijden, mag beginnen vrezen voor zijn of haar job. In het kader van de transformatie van zijn fabriek in Keulen naar een EV only-site experimenteert Ford immers met technologie om die taak te laten overnemen door artificiële intelligentie.

De EV's die in Keulen van de band rollen, zouden niet alleen zelfstandig van de assemblageband naar de kwaliteitscontrole kunnen rijden, maar ook zichzelf kunnen opladen. Allemaal zonder dat er een bestuurder van vlees en bloed aan te pas komt dus. Wanneer ze eenmaal opgeladen zijn, zouden ze zichzelf kunnen gaan parkeren in afwachting dat ze worden opgehaald voor levering aan hun nieuwe eigenaar (per trein, vrachtwagen of ferry).

LEES OOKElektrische Explorer is de VW ID.4 van Ford

Vehicle-to-infrastructure

Het zogenaamde E-SELF-project is bedoeld om de werkomgeving voor het personeel veiliger en efficiënter te maken – werknemers zouden zo ingezet kunnen worden voor belangrijkere taken. Er wordt gebruikgemaakt van V2I-communicatie (vehicle to infrastructure) om de voertuigen te controleren en te monitoren. Sensoren verspreid over de hele site kunnen personen of andere voertuigen zien om de zelfrijdende EV's indien nodig te vertragen of te doen stoppen – de EV's in kwestie hoeven hiervoor enkel uitgerust te zijn met een intelligente communicatie-unit.

Het proefproject wordt gevoerd in samenwerking met het Institute of Automotive Engineering van de Technische Universität Braunschweig en met Kopernikus Automotive. Het Duitse ministerie van Economie en Klimaat geeft het project 2 miljoen euro aan subsidie. Na twee en een half jaar zal het project worden geëvalueerd.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten