Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Supercondensatoren: vooruitgang in zicht

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-01-2021

De supercondensator is een vorm van energieopslag die vrijwel onmiddellijk weer is 'opgeladen'. Een team van Münchense onderzoekers heeft een prototype ontwikkeld met een energiedensiteit van 73 Wh/kg.

In theorie maakt de supercondensator het mogelijk om een grote hoeveelheid elektrische energie heel snel op te slaan. De hybride Lamborghini Sián maakt bijvoorbeeld gebruik van deze technologie. Dat zou elektrische auto's de mogelijkheid geven om op een sneltempo op te laden. Toch zijn er nog enkele technologische struikelblokken om condensatoren te ontwikkelen die voldoende vermogen kunnen leveren om een elektrische auto over honderden kilometers aan te drijven. Vooral de capaciteit is de beperking.

Maar daar wordt er vooruitgang geboekt, want een team van de universiteit van München heeft een condensator ontwikkeld met een anode in titanium en koolstof en een grafeenkathode. Daarmee zijn de onderzoekers erin geslaagd om een capaciteit van 73 Wh/kg te behalen, tegenover de gebruikelijke 15 Wh/kg. Dat komt overeen met de densiteit van een Ni-MH-batterij van een hybride auto.

De wetenschap vordert

Voor een volledig elektrisch model is er echter een densiteit van 250 Wh/kg nodig. Er is dus nog werk aan de winkel. Qua vermogen zit de supercondensator echter aan 16 kW/kg, wat een zeer hoog niveau is. Hij kan ook veel meer laadcycli aan dan een lithium-ionbatterij. Er zijn nog andere onderzoeksrichtingen die worden bekeken, waaronder die van de universiteit van Nantes: lithium-ion-technologie combineren met een condensator. Een moeilijke opgave, want een supercondensator kan niet worden gemaakt met dit alkalimetaal. De onderzoekers van Nantes hebben met de hulp van het CNRS additieven ontwikkeld om pre-lithiatie in het proces te integreren. De hoop bestaat dus op een dag waar we een elektrische auto in 1-2-3 kunnen opladen...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten