Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Tesla: driedubbele levensduur voor batterijen

Geschreven door David Leclercq op 17-09-2019

Tesla heeft een rapport gepubliceerd waarin het aangeeft te werken aan een nieuwe generatie cellen voor zijn batterijen. Die zouden twee tot drie keer zo lang meegaan als de huidige generatie.

De kern van de race naar de beste elektrische auto situeert zich niet bij de motoren, maar wel bij de batterijen en hun energiedichtheid, levensduur en laadtijd. Deze drie pijlers vormen zonder twijfel het centrum van alle aandacht in R&D-centra.

De R&D-partner van Tesla heeft net een document gepubliceerd waarin een enorme vooruitgang wordt besproken voor batterijen. Volgens het rapport zou het bedrijf een nieuwe generatie cellen op punt gesteld hebben die een dubbel en in sommige gevallen zelfs drie keer zo grote levensduur zou hebben als de huidige cellen. Dat is een enorme vooruitgang, want in tegenstelling tot elektromotoren vormen batterijen vandaag het meest delicate punt van EV’s.

1,6 miljoen kilometer

De beste batterijen vandaag zijn ontwikkeld voor ongeveer 1.500 laadcycli, wat hen een levensduur geeft van 500.000 tot 800.000 kilometer. Dat is zeker niet slecht voor particuliere gebruikers, maar voor professionele doeleinden zoals vrachtwagens of taxi’s is dat te weinig.

Het hart van het systeem

Zonder in detail te treden zouden deze nieuwe cellen een zogenaamde monokristallijne NMC-kathode hebben en een nieuwe elektrolyt. Daardoor zou de chemie nu goed zijn voor meer dan 1,6 miljoen kilometer. Een korte rekensom leert dat dit twee tot drie keer meer is dan wat vandaag mogelijk is. Minstens even interessant is dat als deze cellen zouden worden gebruikt voor stationaire opslag (voor een huis of een gebouw), ze minstens 20 jaar mee zouden gaan.

6.000 laadcycli

Jeff Dahn, de R&D-baas van Tesla die recent al aankondigde dat de kost van een batterij snel zou gaan dalen (naar 100 dollar/kWh), gaf aan dat drie jaar is getest en dat sommige batterijprototypes met een actieve koeling tot 6.000 laadcycli zouden overleven. Sterker nog: zelfs bij extreme temperaturen (40° Celsius) zou de grens van de 4.000 cycli perfect haalbaar zijn.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten