Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Toyota Prius: twee soorten batterijen

Geschreven door David Leclercq op 30-11-2015

Toyota biedt de nieuwe Prius – afhankelijk van de markt – aan met twee types van batterijen: een nikkelmetaalhydride-batterij of een lithium-ionbatterij.

Bij de nieuwe Toyota Prius kun je kiezen tussen twee types van batterijen, een nikkelmetaalhydride-batterij of een lithium-ionexemplaar. Verrassend genoeg leveren die allebei dezelfde prestaties en zorgen ze dus ook voor een gelijkaardige brandstofbesparing. Het voordeel van de lithium-ionbatterij zit hem in het gewicht, want ze is 16 kilogram lichter. Daardoor is ze bij uitstek geschikt voor de topversie van de Prius, die beter uitgerust en dus zwaarder zijn.

Een kwestie van gewicht

In Japan, waar alle eigenschappen van de Prius al bekend zijn, weegt Toyota’s hybride 1.360 kilogram. Dat is 10 kilogram meer dan het oude model en zelfs 140 kilogram meer dan de allereerste generatie van de Prius, uit 1997. Deze evolutie vereiste natuurlijk maatregelen om het verbruik te kunnen blijven optimaliseren. Toyota maakte trouwens bekend dat er in de Verenigde Staten een speciale “ecologische” versie van de Prius komt. Voor dit model heeft Toyota het over een gemengd normverbruik van 4,4 l/100 km in plaats van 4,7 l/100 km voor de klassieke versies op basis van de Amerikaanse cyclus (EPA).

Niet duurder

Toyota verwacht dat het wereldwijde verkoopvolume evenredig verdeeld zal worden tussen de beide batterijtypes, nikkelmetaalhydride en lithium-ion. Bovendien zouden beide batterijen gelijkaardige productiekosten hebben. Ondanks het complexere koelingssysteem dat lithium-ionbatterijen nodig hebben, zijn voor een gelijkaardig vermogen namelijk maar 56 lithium-ioncellen nodig tegenover 168 cellen bij een nikkelmetaalhydridebatterij, en daardoor is de eindprijs gelijk. De twee Prius-batterijen zijn ook allebei even groot, evenals de uitgangsspanning: 207,2 volt voor de lithiumbatterij ten opzichte van 201,6 volt voor de nikkelmetaalbatterij.

Niet verouderd

Hoofdingenieur Ontwikkeling voor de Prius Kouji Toyoshima verduidelijkt niettemin dat het verkeerd zou zijn om de nikkelmetaalbatterijen als verouderd te beschouwen, ook al wordt deze technologie al meer dan 18 jaar gebruikt, namelijk sinds de eerste Prius op de markt kwam. In al die jaren, zo verklaart hij, is de technologie aanzienlijk vooruitgegaan. Zo is een nikkelmetaalbatterij vandaag 2,4 procent lichter, 10 procent compacter en laadt ze 28 procent sneller.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten