Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Voorruitontdooiing: zilver in plaats van draadjes

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-01-2017

Volkswagen heeft een nieuwe oplossing bedacht om voorruiten de ontdooien. In plaats van draadjes te gebruiken, heeft de constructeur een systeem ontwikkeld met een fijn laagje zilver om het glas op te warmen.

Om de beproeving van het ijskrabbertje of het dooimiddel op de voorruit te vermijden, hebben autobouwers een systeem bedacht waarbij het glas wordt verwarmd via fijne gloeidraadjes. Maar die zitten soms in het zicht van de bestuurder. Volkswagen heeft daarom een “onzichtbare” oplossing bedacht zonder gebruik te maken van verwarmde ruitenwissers. In het midden van het meerlagige glas van de voorruit heeft de constructeur een fijn laagje zilver aangebracht dat stroom geleidt.

Hoe werkt het?

Door een stroom van 400 à 500 Watt door dit laagje zilver te jagen, wordt de voorruit voldoende opgewarmd om het ijs te verwijderen. Onderaan de voorruit zitten echter nog wel draadjes, buiten het zicht, om de ruitenwissers te verwarmen zodat die niet vastgevroren blijven zitten.

Ook in de zomer

Deze “draadloze” voorruitverwarming heeft bovendien een weerkaatsend effect. In de zomer weert de fijne zilverlaag een deel van de infraroodstralen van de zon. Volkswagen spreekt van een reductie van 60 procent van de warmte. Op die manier wordt vermeden dat het interieur overhit geraakt wanneer de auto in volle zon geparkeerd staat.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten