Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / VW werkt aan snelladen via inductie

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-11-2021

In de Verenigde Staten boeken de Volkswagen-groep, Oak Ridge National Laborator en de Universiteit van Tennessee vooruitgang op het gebied van snelladen via inductie.

Ultrasnel inductieladen is nog niet voor vandaag, maar misschien wel voor morgen. En dat is belangrijk, want de elektrische auto heeft een gevarieerde en efficiënte snellaadinfrastructuur nodig om op lange trajecten flexibel en comfortabel te kunnen blijven rijden. Er komen steeds betere oplaadstations met een hoger rendement en vermogen, zoals die van ABB Terra. Maar inductief laden kan parkeerplaatsen veranderen in draadloze, tijdbesparende oplaadzones. En dat weet Volkswagen natuurlijk ook.

>> Lees ook - inductieladen, wordt dat wat?

Daarom werk de VW-groep via zijn Amerikaanse innovatiehub ORNL (Oak Ridge National Laboratory) samen met de Universiteit van Tennessee, met de bedoeling een performant inductielaadsysteem te ontwikkelen. De eerste resultaten zijn bemoedigend. De ingenieurs zijn er al in geslaagd om het laadvermogen van de Porsche Taycan die als laboratoriummuis dient te verhogen van de onaantrekkelijke 6,6 kW tot een bemoedigende 120 kW. Dit vermogen maakt het al mogelijk om in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80% op te laden. Maar dit is nog steeds niet genoeg. Het doel is 300 kW te bereiken, zodat diezelfde laadsessie niet langer dan 10 minuten hoeft te duren. Niet meer dan een kwestie van tijd, aldus het interdisciplinaire ontwikkelingsteam.

>> Lees ook - magnetische snelwegen maken stekkers overbodig

Er wordt niet alleen gewerkt aan een snel inductielaadsysteem, maar ook aan materialen voor het koetswerk en het interieur van elektrische voertuigen. Daarbij wordt gezocht naar nieuwe recyclingconcepten voor materialen die momenteel als niet-recycleerbaar worden beschouwd.

Foto's: Carlos Jones/ORNL, U.S. Dept. of Energy

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten