Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Zelfrijdende APV-politievoertuigen: gaan we Robocop achterna?

Geschreven door Michi-Hiro Tamaï op 22-12-2025

Na Peking, Dubai en Abu Dhabi neemt nu ook Miami een zelfrijdende politiewagen in dienst. Een test waarbij heel wat vragen te stellen zijn. En niet alleen op ethisch vlak…

In 2018 namen Ford en Motorola, onafhankelijk van elkaar, in de VS een octrooi op een prototype van een zelfrijdende politiepatrouillewagen. Bij Ford ging het om een politievoertuig dat zonder agent aan boord verkeersovertredingen kon vaststellen, terwijl Motorola een interieur patenteerde dat het volledige rechtsproces via videocall afhandelde, van de voorlezing van de rechten over de oproep van een advocaat tot de verschijning voor de rechter en de betaling van een borgsom.

Een visie die zelfs de scenario’s van science-fictionklassiekers als Robocop of Blade Runner overtrof, en waarvan we dan ook niets meer gehoord hebben. Het idee van een Automated Patrol Vehicle (APV) is zeven jaar later daarentegen nog springlevend, getuige vier proefprojecten in de Miami, Peking, Dubai en Abu Dhabi.

Police Unmanned Ground Vehicle

Zo stelden de ordediensten van Miami-Dade County in samenwerking met Policing Lab (een non-profitorganisatie die zich inzet voor innovaties in de politiesector) onlangs de Police Unmanned Ground Vehicle voor, een voertuig dat zelfstandig kan patrouilleren, verdachten kan opsporen en bedreigingen als een gewapende overval kan herkennen, zonder dat er een agent in het voertuig aanwezig is.

Daarvoor is deze omgebouwde Ford Interceptor, die zo uit Minority Report ontsnapt lijkt, behangen met een arsenaal aan warmtecamera’s en microfoons. Hij is zelfs uitgerust met een drone, die het mogelijk maakt om verdachten vanuit de lucht te lokaliseren. Ook nummerplaatherkenning, een slimme connectiviteit door een onlineverbinding met de database van de politiediensten, een realtime analyse van criminele statistieken en geautomatiseerde rapportage behoren tot zijn arsenaal.

Zelfrijdende APV-politievoertuigen: gaan we Robocop achterna?

De Automated Patrol Vehicles beloven een toekomst waarin dit soort voertuigen bijvoorbeeld agenten kunnen bijstaan om een arrestant op te pikken en naar de cel te brengen, zodat de agenten zelf operationeel kunnen blijven. Meer algemeen is de achterliggende idee dat dit soort voertuigen een aantal routineklussen kunnen overnemen, zodat de agenten zelf meer tijd krijgen om zich te wijden aan hun kerntaken, namelijk de interactie met burgers en collega’s, informatievergaring en de opvolging van onderzoeken.

Bedenkingen

Het doel van het project in Miami, waarvan de technologie ontwikkeld werd door Perrone Robotics, is om te beoordelen of zo’n autonome patrouille ook daadwerkelijk een afschrikeffect heeft en leidt tot snellere interventietijden en meer veiligheid voor de agenten. Cruciaal daarbij wordt hoe de inwoners op dit soort geautomatiseerde patrouilles zullen reageren. Over de zelfrijdende robottaxi’s zijn de meningen in de VS alvast op zijn zachtst gezegd verdeeld.

Zo werden de voorbije twee jaar meerdere van dergelijke voertuigen in brand gestoken in Los Angeles en San Francisco, en waren ze in die laatste stad ook het doelwit van acties van de Safe Street Rebel-beweging: via kegels werden die zelfrijdende auto’s ‘blind’ gemaakt, uit protest dat die videobeelden aan de ordediensten kunnen worden overgemaakt in het kader van een onderzoek. Dat probleem van sociale aanvaarding was trouwens ook al een van de centrale thema’s in het dossier dat Police Chief Magazine in april aan de APV wijdde.

Zelfrijdende APV-politievoertuigen: gaan we Robocop achterna?

Van het risico op hackings tot ongewenste reacties in complexe situaties: zomaar het politiewerk in handen van AI geven, lijkt toch niet zo evident. Dat weet ook Jean-François Gaillet, directeur Innovatie en Technologie bij het verkeersinstituut Vias: “De overdracht van menselijke taken aan een machine impliceert dat het controleorgaan op de politie heel goed zal moeten waken over eventuele schendingen van het recht op privacy.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar dat is een werk van lange adem.” Gaillet ziet daarnaast nog een heel concreet probleem: “Dit soort autonome voertuigen inzetten voor dergelijke controles kost handenvol geld. Los van de aanschafprijs moet je ook nog kosten incalculeren voor opleiding, supervisie en technisch onderhoud. Het werk van agenten door machines laten doen is niet altijd een voordeliger oplossing.”

Onbemand

De financiële twijfels en ethische bezwaren rond dergelijke autonome patrouillevoeruigen hebben alvast de Verenigde Arabische Emiraten en China niet tegengehouden. Al in januari vorig jaar experimenteerde Neolix in Peking met vijftien zogenoemde ‘Unmanned Police Patrol Vehicles’, voertuigen met een autonomie op niveau vier die ingezet werden voor basic patrouillefuncties, openbare mededelingen of om de veiligheid op evenementen te vergroten.

De voertuigen van Neolix waren een stuk kleiner en onbemand. Ze dienden eerder als een soort mobiele surveillancecamera’s voor de politie in het district Daxing. Al konden ze ook logistiek worden ingezet, bijvoorbeeld om kogelvrije vesten, EHBO-kits of brandblussers ter plekke te brengen. Volgens Neolix kunnen hun permanent patrouillerende voertuigen het werk van een op drie agenten overnemen.

Zelfrijdende APV-politievoertuigen: gaan we Robocop achterna?

Maar ook in de Verenigde Arabische Emiraten bekijken ze of ze onbemande politievoertuigen kunnen inzetten. Daar experimenteerde Micropolis in Dubaï al sinds oktober 2023 met een aantal exemplaren van de M2 Autonomous Police Patrol. Dit voertuig, dat uitgerust is met gezichtsherkenning, verdachten kan volgen en uitgerust is met een drone, patrouilleert ook in woonwijken om bij verdacht gedrag contact op te nemen met het commandocentrum.

Winmodel

Het project liep in september af, alle aspecten worden nu grondig geëvalueerd, van de prestaties qua autonoom rijden tot het aantal ingeplande missies, over de controle door de teleoperator en de radiocommunicatie. Micropolis droomt in elk geval al luidop van “een uitrol op grotere schaal”.

En het is niet het enige bedrijf dat wel brood ziet in autonome patrouillevoertuigen voor de Emiraten. Eneron en de politie van Abu Dhabi stelden in mei van dit jaar de Magnus voor, een soort van offroadbus die kan dienstdoen als mobiel commandocentrum en daarbij ook niet vies is van wat woestijnzand: op een dergelijke ondergrond laat hij automatisch zijn bandendruk zakken en kan hij zonder bestuurder hellingen op- en afrijden tot 31 graden.

Zelfrijdende APV-politievoertuigen: gaan we Robocop achterna?

De Magnus is voorzien van 21 camera’s en 2 drones, en zou iets van een 233.000 euro kosten. Feitelijk zijn al die APV’s niet meer dan de volgende stap in de evolutie van technologie die onze ordediensten nu al gebruiken (denk maar aan automatische nummerplaatherkenning).

Achtervolgingen door zelfstandig rijdende politievoertuigen zijn nog niet aan de orde, net zomin als hun bewapening. Al hebben de drones uit de oorlog in Oekraïne ons duidelijk gemaakt hoe snel het soms kan gaan…

 Foto Robocop: Robocop: Rogue City

 

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten