Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / ZF Lifetech ontwikkelt airbag voor je voeten

Geschreven door Klaas Janssens op 19-02-2025

Een moderne wagen grossiert reeds in airbags, toch kunnen er nog altijd enkele bij. Toch volgens ZF Lifetech, dat de Active Heel Airbag ontwikkelde met het oog op autonoom rijdende auto's.

Hoewel ze juridisch niet verplicht zijn, komen moderne wagens met een heleboel airbags die zich razendsnel opblazen bij een impact om de inzittenden te beschermen. Je hebt plofkussens het hoofd en de borst van de inzittenden, je hebt zijdelingse exemplaren en airbags voor de knieën. Daar doet ZF Lifetech nu nog een nieuw type bovenop: hier is de Active Heel Airbag.

Die Active Heel Airbag dient niet enkel om je voeten te beschermen, maar geeft ze extra steun bij een eventuele aanrijding. Zo kunnen je benen de impact van die crash beter opvangen en wordt de werking van een eventuele knie-airbag geoptimaliseerd. Ze zijn bestemd voor de voorste inzittenden, dus voor zowel de passagier als de bestuurder.

Voor autonoom rijdende auto's

En dat is geen toeval, want ZF ontwikkelde die voetairbags met het oog op zelfrijdende wagens. In hun autonome rijmodus zakt niet alleen de passagier onderuit, ook de bestuurder zoekt een comfortabeler zitpositie waardoor zijn voeten voeling verliezen met het schutbord. Als de rijhulpsystemen een frontale botsing niet kunnen verhinderen, kan de Active Heel Airbag er voor zorgen dat de voorste inzittenden zich alsnog schrap kunnen zetten.

Die zelfrijdende wagen is nog lang niet klaar en ook voor concrete toepassingen van die Active Heel Airbag blijft nog tot minstens 2028 wachten. Maar dat autonome auto's om een aangepaste benadering van de verkeersveiligheid vragen, staat als een paal boven water. De verzekeringsmaatschappijen wacht vol vrees op een juridisch kader, want ook over de verantwoordelijkheid bij een crash is het laatste woord nog niet gezegd.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten