Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / 3 vragen aan Pierre Leclercq, designbaas van Citroën

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-04-2022

Pierre Leclercq gaf onlangs een masterclass over design en had na afloop een beetje tijd over voor ons. We stelden hem 3 belangrijke vragen.

Pierre Leclercq is een Belgisch ontwerper die onder meer voor BMW heeft gewerkt, alvorens zijn talent in China uit te oefenen en vervolgens gevraagd te worden om de stijl van Citroën te leiden. Een merk met een sterk, onconventioneel imago dat zwaar leunt op opvallend design. Wij stelden Pierre Leclercq drie vragen tijdens een masterclass aan de ESA Saint Luc in Luik, waar hij industrieel ontwerp studeerde voordat hij zich in het buitenland bekwaamde in autodesign.

"Binnen ons ontwerpteam proberen we het bedrijf en de groep voortdurend vooruit te stuwen met ontwrichtende en milieuvriendelijke projecten."

Dag Pierre. Als je terugkijkt op de afgelopen 20 jaar, wat is er dan het meest geëvolueerd op het gebied van autodesign?

Er zijn zoveel dingen geëvolueerd in de laatste 20 jaar. Om vandaag een auto op de weg te brengen, met alle voorschriften inzake veiligheid, nieuwe energieën en met alles wat we op milieuvlak proberen te doen, heeft het beroep van ontwerper geen andere keuze dan zich aan te passen. Dit alles heeft ons gedwongen te evolueren, technische en technologische innovaties te integreren en veel meer dingen te begrijpen dan voorheen om auto's te kunnen bedenken en ontwerpen die aan al deze voorschriften voldoen. Naast de stijl is het de technische dimensie die het meest is geëvolueerd.

Pierre Leclercq - Citroën Design

Zorgt de komst van de elektrische auto voor een fundamentele verandering in de aanpak van de ontwerper?

Ja, duidelijk. Simpelweg omdat de elektrische auto een pakket geeft dat potentieel heel anders kan zijn. In de eerste plaats moeten batterijen worden geplaatst die de vloer zullen verdikken en nieuwe verhoudingen zullen opleggen waaraan wij niet noodzakelijk gewend zijn. Elektrische auto's zullen mogelijk langer op de weg moeten blijven. Dit betekent dat wij, als ontwerpers, een andere benadering van het ontwerp moeten volgen, omdat er ook een beroep op zal worden gedaan om langer mee te gaan.

Bovendien stelt de ruimtebesparing door het verdwijnen van de verbrandingsmotor ons in staat het gebruik van de ruimte opnieuw uit te vinden. Je kunt heroverwegen waar je passagiers, bagage, enz. plaatst. Daardoor opent het veel deuren en biedt het nieuwe horizonten.

Pierre Leclercq - Citroën Design

Kan deze nieuwe vrijheid die de elektrische auto biedt Citroën - een constructeur die veel minder is gekluisterd in een welbepaalde en "vaste" stijl - de kans geven om opnieuw een gouden plaats op de markt in te nemen?

Absoluut. Ik denk dat Citroën al een gouden plaats heeft, een plaats en een imago die heel goed bij ons passen. In ons ontwerpteam proberen we het bedrijf en de groep voortdurend vooruit te helpen met ontwrichtende en milieuvriendelijke projecten. We positioneren onszelf als een creatieve kracht, denk ik.

Ik zie veel projecten waarin ik volledig geloof, waarbij de ethiek van het merk uiterst belangrijk is, en die oplossingen brengen of voorstellen die je niet per se zou verwachten.

Pierre Leclercq - Citroën Design

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten