Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Drie vragen aan Richard Monturo (Volvo)

Richard Monturo is vicevoorzitter Global Marketing bij Volvo Cars. Hij beantwoordde drie vragen over de toekomst van het merk, dat voortaan onder Chinese voogdij staat.

Hoe verloopt de samenwerking met het Chinese Geely, uw nieuwe eigenaar?
Die samenwerking verloopt erg goed. Ons nieuwe moederhuis blijkt in de eerste plaats een grote investeerder. Geely laat ons onze gang gaan, een beetje zoals nu ook gebeurt met Jaguar en Land Rover onder Tata. We hebben vers geld voor eigen onderzoek en voor nieuwe ontwikkelingen. De Chinezen
zijn erg geïnteresseerd én enthousiast. Ze hebben een soort 'Italiaanse passie' om alles over alles te weten te komen. Die houding maakt hen erg anders dan bijvoorbeeld de Japanners of de Koreanen.

Wat zijn de perspectieven voor Volvo in de rest van de wereld? Is China nu een prioritaire markt?
Net zoals voor de andere premiumconstructeurs biedt de Chinese markt ons een groot potentieel. Dat is voor niemand een geheim, maar de markten die ons het meeste dragen, zijn China en India. Het feit dat we onder Chinese eigendom vallen, geeft ons op dat vlak een grote voorsprong, vooral wat het distributienetwerk betreft. Bovendien is het fout te denken dat Chinezen enkel geïnteresseerd zouden zijn in lange berlines. Ook bij hen zal de verkoop van SUV's de komende jaren sterk toenemen.

De V40 is compacter geworden. Is dat het begin van een nieuwe strategie rond kleinere stadauto's?
We hebben beslist om te wachten voor we met dat soort project starten. Op dit moment merken we dat stadsbewoners in het weekend massaal de stad verlaten en dat hun automobiele behoeften dus niet noodzakelijk bij kleine auto's liggen. Integendeel, ze gaan eerder een middelgrote of zelfs grote auto kopen om zeker te zijn dat ze die wekelijkse verhuis van mensen en bagage aankunnen. Toch staan we niet afkerig tegenover kleine auto's. Maar we wachten wel op veel sterkere signalen van de markt dan wat we vandaag zien.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten