Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / LabBox: D'Ieterens denktank voor mobiliteit

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-03-2022

D'Ieteren heeft een eigen start-upstudio opgericht dat zich richt op mobiliteit, met al verschillende producten voor het grote publiek zoals Poppy en EDi. We interviewen de directeur van LabBox, Michaël Grandfils.

AutoGids: Wat is LabBox?

Michaël Grandfils, Managing Director: Het is de overkoepelende mobiliteitsafdeling van D'Ieteren, met uitzondering van de automerken en de Lucien-fietsen. Wij werken met name aan digitale modellen in de mobiliteitspuzzel. Wij zijn ervan overtuigd dat er kansen liggen in mobiliteit. Ons doel is om ideeën om te zetten in realiteit, om bedrijven op te richten en kapitaal aan te trekken. Daarna kunnen ze in de groep D'Ieteren worden geïntegreerd of worden doorverkocht. Er zijn dus heel wat synergieën tussen de verschillende geboden mogelijkheden, de meeste voor B2B. Onze voornaamste roeping is het aanbieden van mobiliteitsoplossingen voor bedrijven. Maar onze portefeuille is zeer breed.

AG: Laten we de verschillende LabBox-oplossingen eens op een rijtje zetten, te beginnen met de oplossingen die ook openstaan voor particulieren: Poppy en EDi.

MG: Poppy (carsharing) is de eerste box die we lanceerden, in 2018. We hadden de vrijheid om de juiste beslissingen voor de zaak te nemen. Zo konden wij bijvoorbeeld kiezen voor modellen buiten de Volkswagen-groep, omdat die op dat moment aan onze behoeften voldeden. Hetzelfde geldt voor EDi, dat ook een bekend merk is.

AG: Er zijn ook mobiliteitsdiensten zoals Ush en MaaS. Die zijn meer voor bedrijven.

MG: Ja, Ush is een autonome voertuigoplossing. We hebben proeven gedaan met de MIVB en de TEC, waaronder één in Louvain-la-Neuve in een niche-gebruikssituatie. De voertuigen zijn ook gebruikt in ziekenhuizen. Het is nog niet economisch haalbaar wegens het Verdrag van Wenen, dat nog steeds de aanwezigheid van een bestuurder in het voertuig vereist. SkipR is een MaaS-oplossing (Mobility as a Service). Het is een toepassing die alle mobiliteitsoplossingen integreert om een reis vast te leggen en te betalen. Het is ontworpen om in het mobiliteitsbudget van bedrijven te passen.

AG: Bedrijven zullen inderdaad hun mobiliteitsbeleid grondig zullen moeten herzien met de nieuwe regels voor bedrijfswagens en het mobiliteitsbudget. Heb je hier al over nagedacht?

MG: Natuurlijk, met My Move, Mob Box en Umbrella bijvoorbeeld. De eerste is een B2B fiets- en autodeelbedrijf. Mob Box is een mobiliteitsadviesbureau dat feitelijke informatie verstrekt over de mobiliteit van personeel. Wij modelleren hun mobiliteit om een status te creëren die gekoppeld is aan kostprijs, CO2-uitstoot en reistijd. Van daaruit bieden wij een simulatie met hulp en ondersteuning bij de uitvoering van de nieuwe mobiliteitsstrategie. Umbrella is een instrument voor human resources. Het vormt een schakel tussen het gevoerde mobiliteitsbeleid en de sociale secretariaten. Het beheert ook de verschillende abonnementen  voor openbaar vervoer en de betaling door derden. Het doel is het leven van HR te vergemakkelijken met het oog op alle wetgeving inzake mobiliteitskwesties.

AG: Hoe zit het met de auto?

MG: Nou, daar zijn Husk, Mobvious en Lizy voor. Husk is een professionele chauffeursdienst voor het reizen als passagier in een auto, met name om tijdens de reis te kunnen werken. Het is een soort Uber voor B2B. Mobvious is een jockey service voor bedrijfsvloten en dealers. Tenslotte is Lizy een leasemaatschappij voor recente tweedehandsauto's voor KMO's en zelfstandigen. Het voordeel is dat deze 'refurbished' wagens snel beschikbaar zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten