Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Te veel stopborden, aldus Touring

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-01-2023

Mobiliteitsorganisatie Touring merkt op dat er te veel stopborden op onze wegen staan waar een omgekeerde driehoek zou volstaan. Dit zou zelfs tot dubbelzinnige situaties kunnen leiden.

Er is steeds meer – verticale en horizontale – signalisatie op onze wegen. Een vaststelling die veel automobilisten hebben gemaakt. Een onderzoek van Touring Mobilis richtte zich op het achthoekige rode stopbord B5. Volgens de organisatie zijn er daar te veel van op de Belgische wegen. Op veel plaatsen zou een omgekeerde driehoek, het verkeerbord B1, voldoende zijn, aangezien het zicht er voldoende is om niet systematisch volledig te moeten stoppen. Volgens het Touring-onderzoek met steekproeven bij enkele honderden voertuigen op verschillende plaatsen in het land zou 69% van de automobilisten het stopbord niet naleven.

Borden en lichten

Veel Touring-leden klagen over de inconsistentie van de signalisatie, vooral wanneer er een verkeerslicht is. In principe zijn er daar voorrangsborden om storingen van de verkeerslichten te compenseren. Wanneer die werken, moeten de borden B5 en B1 worden genegeerd en de verkeerslichten worden gevolgd. Stopborden en omgekeerde driehoeken worden echter soms achter de verkeerslichten geplaatst, vóór een fietspad of rotonde, wat soms tot aarzeling bij weggebruikers leidt. Er zijn ook stopborden, soms voor een fietspad, enkele meters verder gevolgd door een omgekeerde driehoek. Het zijn typisch dit soort regelingen die Touring met de vinger wijst, evenals stopborden die geplaatst worden op plaatsen waar er voldoende zicht is om de komst van fietsers of ander verkeer op de voorrangsweg te controleren.

LEES OOK – De wegcode in België

Vereeenvoudiging gevraagd

Touring roept de lokale en regionale overheden echter op om de bewegwijzering te evalueren en waar nodig te vereenvoudigen. Er moet met name worden voorkomen dat er situaties ontstaan waarin automobilisten niet meer de moeite nemen om te stoppen, met het risico op normvervaging, wat hen niet vrijpleit van een boete van minstens 116 euro. De burger kan de wegbeheerder echter rechtstreeks in kennis stellen van een kennelijk ongeschikt bord. De autoriteiten kunnen dan, afhankelijk van de opmerkingen van de gebruikers en een analyse van de situatie ter plaatse, beslissen of het al dan niet wordt aangepast.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten