Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Vermoeden van dieselfraude bij Daimler

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-07-2017

Volgens de Duitse pers zijn kaderleden van bij Daimler (Mercedes) door het Duitse Ministerie voor Transport op het matje geroepen over een vermoeden van fraude voor de uitstoot van twee dieselmotoren.

In mei van dit jaar werden verschillende lokalen bij Daimler aan een huiszoeking onderworpen. Volgens de informatie die er in de Duitse pers verscheen, heeft de Duitse justitie vermoedens van fraude voor twee dieselmotoren die door Mercedes gebruikt worden. Dat is alvast af te leiden uit de onderzoeksdocumenten die de Süddeutsche Zeitung en ook de regionale televisiezenders NDR en DWR onder ogen kregen. Bovendien zou de Duitse regering kaderleden van de ondernemingen hebben opgeroepen om zich te komen verantwoorden bij het Ministerie voor Transport. We schrijven hier in de voorwaardelijke wijs want Daimler “geeft geen commentaar op lopende juridische onderzoeken of speculaties van wat voor aard, en verleent ondertussen zijn volledige medewerking aan het onderzoek”.

Misleidende reclame

Het onderzoek waarvan sprake draait rond vermoedens van “fraude” en “misleidende reclame” als gevolg van het eventueel gebruik van software die testfases zou herkennen. Een gelijkaardig systeem als bij Volkswagen dus. De onderzoekers zouden in het bijzonder twee mensen ondervragen die hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van software voor motoren binnen de groep. Zij zouden, volgens de Süddeutsche Zeitung, een systeem dat de uitstoot feitelijk verlaagt hebben geïnstalleerd op de 3.0 6-cilinder OM642 van 258 pk en de 1.8 en 2.2 4-cilinders OM651. In totaal zou het om meer dan een miljoen voertuigen gaan.

Wereldwijde oplossing

Nog altijd volgens de Duitse pers zou er ook een informeel onderhoud hebben plaatsgevonden tussen de Duitse merken BMW, Daimler en Volkswagen en de vicevoorzitter van de Europese Commissie Jyrki Katainen in de zoektocht naar een wereldwijde oplossing voor de dieselgate. Ze zouden het onder meer hebben gehad over de mogelijkheid om oude dieselmodellen aan bepaalde normen te laten voldoen zodat ze niet meer geweigerd zouden worden in een groeiend aantal steden dat uitstootbeperkingen oplegt. Overigens zijn heel wat Duitse steden vragende partij voor een nieuw vignet waarmee ze diesels die niet aan Euro 6 beantwoorden, kunnen weren uit hun centra. Een top met de Duitse kanselier Angela Merkel zou voor de maand augustus op de planning staan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten