Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Japan Mobility Show 2025: Honda Super-One Prototype is klein, maar leuk

Het Super One-prototype dat Honda op de Japan Mobility Show voorstelde, gaat voor een andere visie op de kleine elektrische auto. Eentje waarin lichtheid, efficiëntie én stuurplezier vooropstaan.

De Honda Super-One kort samengevat:

  • Voldoet aan de kei car-reglementering
  • 350 km rijbereik (volgens Japanse WLTC-cyclus)
  • Mogelijk ook voor Europa

De Super-One rust op een evolutie van het platform van de N-Series, Honda’s kei car voor Japan. Ook hij combineert een compact formaat met een laag gewicht, en lijkt in de eerste plaats ontworpen voor de stadsomgeving. Met zijn lage zwaartepunt, zijn ideale gewichtsverdeling en zijn toegenomen structuurstijfheid belooft deze elektrische lilliputter echter ook een flinke dosis rijplezier en een nauwkeurig weggedrag, ondanks die korte wielbasis.

Geoptimaliseerd rijbereik

De Super-One is voorzien van een compacte elektromotor, gevoed door een lithium-ionbatterij in de vloer van ongeveer 45 kWh. Volgens de Japanse WLTC-cyclus zou dat moeten volstaan voor een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. Het voertuigje is echter ook geschikt voor DC-snelladen. De vloeistofkoeling van de cellen werd verbeterd om warmteverliezen te beperken en ervoor te zorgen dat de prestaties ook bij intensief gebruik gegarandeerd blijven.

Aerodynamica was een van de leidmotieven bij het ontwerp van dit prototype. Denk aan in de bumpers geïntegreerde luchtgeleiders, een beklede voertuigbodem en opengewerkte voorvleugels. Al die dingen verkleine de luchtweerstand, wat naast de energie-efficiëntie ook de stabiliteit ten goede moet komen.

Minimalisme troef

Het interieur van de Super-One is volledig op de bestuurder – en op rijplezier – gericht: de bestuurder zit laag in de lichte kuipstoelen en kijkt uit op minimalistische instrumenten en een eenvoudige aanraakinterface. Een Boost-modus past de respons van het gaspedaal aan, en zorgt voor een (fake) motorklank, inclusief virtuele schakelmomenten.

Dit Super-One Prototype is in de eerste plaats een demonstratie van de technische knowhow: Honda wil met dit autootje bewijzen dat elektrische aandrijving, een laag gewicht, een degelijk rijbereik én een nauwkeurig rijgedrag hand in hand kunnen gaan. Zie hem gerust als een voorbode van de nieuwe generatie kleine elektrische Honda’s, waarvan het niet uitgesloten is dat die ook naar Europa komen.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten