Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Volkswagen T4 (1990-2003)

Geschreven door Steven Appelmans op 15-06-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de VW T4.

Ruimte wordt zo stilaan een luxegoed dus waarom er niet in investeren? Waarop we ongetwijfeld de vraag zullen krijgen of dat geld dan niet beter belegd kan worden in een Volkswagen T met iets meer uitstraling. Een T1, T2 of zelfs een T3, bijvoorbeeld. ‘Uiteraard’, zouden we daar dan op antwoorden, ‘als je budget dat tenminste toelaat.’ Jan moet ondertussen al een stevige pet hebben wil je één van voorgaande VW’s in je garage parkeren. Helemaal trouwens als hij ook verwacht dat er een tent uit het dak plooit.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Een ietwat van de pot gerukte prijzenpolitiek die nog niet (helemaal) speelt bij de Volkswagen T4. Bovendien is die vierde editie ook een heuse game changer die door het totaal omgooien van zijn layout - deze bus heeft de motor voorin en drijft daar ook de wielen aan - veel beter aansluit bij de huidige generatie Transporter/Multivan/California.  En, tot slot, is dit ook een uitgelezen kans om nog eens VW’s VR6 te bejubelen. Waarmee je meteen weet welke T4 je hebben moet.

Waar moet je op letten?

Tip één: zoek een Volkswagen T4 van na de facelift (post-1996 dus). Die zijn niet alleen technisch betrouwbaarder, ze steken ook kwalitatiever in elkaar. Roest is daardoor minder een probleem. Ben je op zoek naar een werkpaard, weet dan dat bij de grotere diesels (de 2,5 liter, met name) de turbo het al eens durft te begeven. Bij de beoogde VR6 is het dan weer de ketting en zijn geleiders die je in de gaten hoort te houden. Klinkt de zespitter eerder als een diesel? Rep je dan naar je dichtstbijzijnde VW-specialist voor een kettingrevisie. Voorzie trouwens ook genoeg budget voor je brandstofboer. De 2,8 liter slikt wel wat benzine, zeker in het vierkante hok dat de T4 is.

 

Hoeveel mag dat kosten?

Reken op minimum 5.000 euro. En een retourtje Duitsland gezien daar de grootste vijver is waar op de Volskwagen T4 VR6 te vissen valt. Zoek bij voorkeur ook een kampeerexemplaar, om de eenvoudige reden dat daar amper taksen op te betalen zijn. Keerzijde is wel dat je dan verzaakt aan de monovolumecapaciteiten, gezien die keuze het aantal zitplaatsen beperkt tot vijf. 

Is er een leuk alternatief?

De Mercedes Vito, wegens kwalitatief vergelijkbaar en met quasi dezelfde uitvoeringsmogelijkheden. Of je gaat voor de eeneiige drieling Peugeot J5/Citroën C25/Fiat Ducato. Die hebben evenzeer een zekere cool, komen in verschillende (kamper)vormen en zijn sowieso oldtimer, al zijn ze ook een stuk meer ‘bus’ dan de T4.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten