Mercedes mag je een specialist in aalgladde modellen noemen, met in de windtunnel geperfectioneerde modellen die een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt kunnen voorleggen. Dat helpt enorm bij de zoektocht naar een zo laag mogelijk energieverbruik en dus een zo hoog mogelijk rijbereik, expertise die vooral van tel is bij elektrische auto's.

Nu heeft elke wetmatigheid een uitzondering op de regel en bij Mercedes is dat de G-Klasse. De bonkige terreinwagen heeft immers de luchtweerstandscoëfficiënt van een vakantiechalet. Dat merk je aan het gemiddelde verbruik van de elektrische G 580 met EQ-technologie. Officieel bedraagt dat een 29 kWh per 100 kilometer, maar in de praktijk flirt je al snel met 40 à 45 kWh.
Liever AMG dan EQ
Dat blijkt er helemaal niet toe te doen, want Mercedes meldt trots dat ze inmiddels 600.000 exemplaren van de G-Klasse konden verkopen. De Geländewagen is in productie sinds 1979, dus er is wel wat tijd overgegaan om die commerciële mijlpaal te bereiken. Tot blijkt dat de laatste 100.000 van die exemplaren de jongste twee jaar verpatst werden.

De verkoop van de elektrische G-Klasse gaat moeizaam, maar de benzinemodellen blijven gretig aftrek vinden. Zelfs de AMG-versie gaat vlot over de toonbank, ondanks zijn stevige prijs en de hoge fiscale kosten. Een op de vier wereldwijd verkochte AMG-modellen is een Geländewagen. Wie al eens door Knokke wandelt of op vakantie gaat aan de Côte d'Azur, weet hoe populair de G63 is.
Naar het hoe en het waarom hebben we het raden, maar sinds zijn introductie eind de jaren 70 heeft de Mercedes G-Klasse zich ontpopt van stijlvolle alleskunner tot pocherig statussymbool. Misschien omdat de G-Wagon zo onbekommerd tegen de stroom durft inroeien?